Voor een dubbeltje op de eerste rang?

De grote Nederlandse sponsors in het schaatsen voelen zich het slachtoffer van 'commerciële struikroverij'. In ruil voor reclame-uitingen investeren ze miljoenen euro's per jaar in de sport. Maar nu moeten ze toezien dat veel buitenlandse schaatsers hun aandacht wegdrukken met logo's van Yacht en Kia. Voor 'dumpprijzen'.

door John Graat

,,Het schaatsen wordt zo in de uitverkoop gedaan'', foetert bondssponsor Aegon bij monde van communicatiedirecteur Jan Driessen. ,,De waarde van het schaatsen wordt verpest. De internationale schaatsunie ISU moet marktbeschermende maatregelen nemen. Want zo'n scheef huis is niet overeind te houden.''

De monopoliepositie van de sponsors van de Nederlanders is ondergraven door een initiatief van marketingbureau Sport Navigator. Directeur Marnix Wieberdink vond de Nederlandse vestigingen van Kia en Yacht onlangs bereid om collectief geld te investeren in armlastige buitenlandse schaatsers.

Het gevolg is dat tijdens het WK sprint in Salt Lake City liefst dertig deelnemers massale aandacht trokken met identieke reclame-uitingen. Onder hen ook toppers als Wotherspoon, Klassen en Cheek.

Driessen: ,,Via een U-bocht zitten handige Nederlandse bedrijven nu voor een dubbeltje op de eerste rang. Ik verwijt deze bedrijven niets en die schaatsers zijn blij met een paar duizend euro. Maar de ISU zal regels moeten gaan opstellen voor aparte bonden en deze ook moeten gaan naleven.''

De druiven zijn zuur. Aegon werpt zich de laatste jaren op als hoeder van het Nederlandse schaatsen in de breedte. Voor de vijf miljoen euro per jaar aan steun van de KNSB in alle geledingen wil het 'exposure' terug in de wereldbeker en de grote titeltoernooien.

Volgens Driessen zal de scheve situatie die nu is ontstaan bij alle grote Nederlandse sponsors tot een heroverweging leiden van de bedragen die ze in de sport steken, ook bijvoorbeeld in de borden langs het ijs.

De schaatsbond KNSB zal de onvrede van Aegon en Deloitte kenbaar gaan maken bij de ISU.

Directeur Arie Kauffman wil dat er afspraken komen met bonden zodat sponsoring 'altijd een bepaald niveau heeft'. Bovendien zou er een betere controle op de naleving van de regels voor reclameuitingen moeten komen.

Volgens Kauffman reden er in Salt Lake City schaatsers met wel vier logo's op de borst, of een te groot beenlogo. In totaal mag er 550 vierkante centimeter reclame op het pak staan. De verdeling is gebonden aan regels. Kauffman: ,,Ik zag een veel te groot logo van Yacht. En er reed een Zweed met vier logo's op zijn borst. Dat mogen er maar twee zijn.''

Wieberdink ontkent dit stellig. ,,Ik ben niet dom. Maar bij een klein meisje loopt het beenlogo van de knie tot de heup. Dat ziet er groter uit.''

Wieberdink vindt dat de klaagzang van Aegon getuigt van 'een minachting voor het internationale schaatsen'. ,,In plaats van zich zorgen te maken over het competitieve element in de sport maken ze zich druk over hun eigenbelang en hun zichtbaarheid. Aegon reageert uit pure onwetenheid en angst.''

Volgens Wieberdink investeren Kia en Yacht enkele tonnen in 'minderbedeelden' om de schaatssport ook buiten Nederland naar een hoger plan te tillen. ,,Het geld gaat naar beter materiaal, trainingsomstandigheden en faciliteiten. De ISU is heel blij met mijn initiatief. Aegon heeft jaren alle verzoeken van buitenlanders afgewezen en nu schrikken ze zich te pletter.''

Ard Schenk van de technische commissie van de ISU vindt dat Wieberdink 'een uniek idee' heeft uitgewerkt. ,,Er is niets illegaals aan. In Nederland is de markt inderdaad heel hoog, maar in Wit-Rusland is 5000 euro veel geld hoor. Het geeft die schaatsers de mogelijkheid om voor een groot toernooi ergens te trainen waar ijs ligt in plaats van zich te beperken tot een fietstocht. Er stroomt nu tenminste ook wat geld naar kleine bonden en hun atleten'', zegt Schenk.

Hij wil echter wel gaan toezien dat alle uitingen binnen de regels blijven. ,,Een Koreaanse coach met negen logo's op zijn pak, zoals op het WK sprint, dat kan niet.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden