Voor bloot hoef je niet naar de kiosk

Vooral mannenbladen hebben last van concurrentie internet

In de lijst met 'kroonjuwelen' van tijdschriften die Sanoma wil behouden, valt iets op: de mannenbladen ontbreken. Tijdschriften als Panorama, Playboy en Nieuwe Revu staan samen met een rits motor- en autobladen te koop. Waarom hebben juist die titels het moeilijk?

Het is altijd al zo geweest dat mannenbladen minder worden gelezen dan die voor vrouwen, zegt Rob van Vuure. Als voormalig hoofdredacteur van onder meer de Libelle, Playboy en Panorama is hij een ervaren bladenmaker. "Vrouwen lezen een tijdschrift voor de gezelligheid, zoeken er steun in, of een moment voor zichzelf. Mannen lezen een blad vooral voor de informatie, omdat er concrete onderwerpen worden besproken, bijvoorbeeld over voetbal of misdaad."

Carolien Vader van adviesbureau de Bladendokter bevestigt dat: "Je kunt mannenbladen grofweg in drie categorieën indelen: tijdschriften als Nieuwe Revu met als leidraad de actualiteit, tijdschriften die te maken hebben met tieten en schieten en bladen die gaan over een specifieke interesse: zoals sport of techniek. Die laatste categorie weet zich redelijk staande te houden, al zullen ook daar waarschijnlijk titels verdwijnen, wat vooral komt doordat we er zoveel van hebben. Maar het zijn vooral de actualiteiten en blootbladen die het moeilijk hebben."

Hoe komt dat? De concurrentie van internet, denkt Van Vuure. "Twintig jaar geleden kocht je de Playboy voor het naakt. Nu kun je dat overal op internet vinden." Vader: "Misdaad komt bovendien uitgebreid aan bod in tv-programma's als 'RTL Boulevard'."

Ook de actualiteitenbladen hebben volgens Vader last van concurrentie. "Dat komt deels door het internet en deels door kranten. Op papier uitkomen en actueel zijn, dat is een moeilijke combinatie. Kranten hebben zich redelijk weten aan te passen en zijn zich meer op opinie en achtergrondverhalen gaan richten. Maar daardoor zijn ze wel in het domein van de opiniebladen beland, die daardoor extra concurrentie hebben."

En het zijn niet alleen de lezers die mannenbladen links laten liggen. Ook de advertentiemarkt krimpt en dat wordt bij de mannenafdeling van Sanoma gevoeld. Vader: "De hele advertentiemarkt voor print is aan het dalen, terwijl die voor digitaal groeit. Daarbij zijn vrouwen voor adverteerders altijd een interessantere doelgroep geweest, aangezien zo'n 82 procent van de consumentenbestedingen door vrouwen wordt gedaan. Vrouwen kopen meer, voor zichzelf, maar ook voor hun mannen."

Hadden de mannenbladen hun ondergang kunnen tegengaan door op de veranderende markt in te spelen? "Ik denk dat het moeilijk tegen te houden is", zegt Van Vuure. "Het is de nieuwe tijd. Alle uitgeverijen hebben moeite zich daaraan aan te passen."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden