Voor altijd geassocieerd met boter

Maria Schneider, een bozige, mooie actrice. (Trouw)

Veel mensen dachten dat de seks echt was in ’Last tango in Paris’, het schandaalsucces uit 1972 waar de gisteren overleden Franse actrice Maria Schneider mee doorbrak. Schneider werd voor altijd geassocieerd met regisseur Bertolucci, tegenspeler Marlon Brando en de, naar zij zelf openbaarde, onaangekondigde boter; de beruchtste seksscène uit de filmgeschiedenis. „De seks was niet echt, mijn tranen wel”, beweerde ze twee jaar terug in een interview.

Maria Schneider, die gisteren in Parijs overleed, werd in 1952 geboren. Ze zou haar vader, ook acteur, pas op 15-jarige leeftijd leren kennen. Ze koesterde naar eigen zeggen levenslang wantrouwen jegens mannen, gevoed ook door haar ervaringen met Bertolucci. Schneider klaagde graag over de regisseur die ’vet, zweterig, manipulatief’ en ’zwaar overschat’ was.

De negentienjarige kon de roem niet aan. Ze vluchtte in drugs en alcohol, werd berucht om haar wilde uitspraken, liep weg van een filmset. Drie jaar na ’Tango’ speelde ze in ’Professione: Reporter’ van Antonioni, een betere rol in een veel betere film; haar eigen favoriet.

Hoewel Schneider zei na ’Tango’ nooit meer een seksscène te hebben gedraaid, circuleert op het internet haar vrijscène met Monique van de Ven in Nouschka van Brakels ’Een vrouw als Eva’ (1979), waarin Schneider de lesbische Liliane speelt die Eva uit haar huwelijk bevrijdt. In de 58 films die ze maakte bleef de bozige, mooie actrice vaak de rebel spelen. Grote rollen zijn er na ’Tango’ en ’Professione’ niet meer geweest, maar die twee films zijn onvergetelijk genoeg gebleken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden