Voor altijd en vogue

Een overzichtstentoontstelling van het werk van de man die Coco Chanel voor zijn camera kreeg. Horst P. Horst (1906-1999) gaf íedereen glamour en stijl.

In Madonna's videoclip 'Vogue' (1990) zien we de diva op de rug, zittend op een tafel, met een halfopen corset, linten losjes over het tafelblad gedrapeerd. Wie de komende tijd de tentoonstelling 'Horst P. Horst' in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam bezoekt, ziet dat het een citaat is van dé modefotograaf van hét modeblad: Vogue.

Natuurlijk, Horst P. Horst fotografeerde Greta Garbo, Marlene Dietrich, Ginger Rogers, Bette Davis, Salvador Dalí en Gertrude Stein, om maar een paar beroemdheden te noemen. Maar wat hem vooral bijzonder maakt, was zijn vermogen om íedereen die voor zijn camera poseerde, glamour en stijl mee te geven.

Het Londense Victoria & Albertmuseum stelde de expositie vakkundig en smaakvol samen, nu maken de originele foto's een tournee door Europa, aangevuld met schetsen, retouche-aanwijzingen, jurken en nieuwe afdrukken.

Horst P. Horst werd in 1906 geboren als Horst Paul Bohrmann in Weißenfels bij Leipzig. Hij studeerde architectuur in Hamburg en kwam naar Parijs als stagiair van Le Corbusier. Die bleek niet veel tijd of werk te hebben, maar wel interessante connecties: Horst werd de protegé van George Hoyningen-Huene, op dat moment de belangrijkste fotograaf van het Amerikaanse tijdschrift Vogue. Die gaf de knappe en elegante Horst eerst een baantje als model, later als assistent en fotograaf, en zo kwam het dat, toen Huene in 1934 naar de Verenigde Staten vertrok, Horst zijn baan mocht overnemen. Parijs was op dat moment het centrum van de modewereld, en Horst wist precies hoe hij de juiste mensen moest benaderen. Zo kreeg hij Coco Chanel (die niet gefotografeerd wilde worden) voor zijn camera. Die vond haar foto zo mooi dat ze er meteen veel exemplaren van bestelde. Horst, die het vooral een grote eer vond, weigerde een vergoeding - en werd vervolgens overladen met cadeaus en uitnodigingen van de koningin van de mode. Hij maakte, geïnspireerd door de 'Griekse' esthetiek van Leni Riefenstahl en de schilderijen uit het Louvre, klassieke schoonheden van de modellen. Maar hij stond ook open voor experimenten, bijvoorbeeld met Salvador Dalí en de surrealisten.

In 1939 vertrok Horst vanwege de oorlogsdreiging naar New York - bij oorlog zou ook de modewereld platliggen. In de VS maakte hij een glorieuze doorstart bij de Amerikaanse Vogue en veramerikaniseerde zijn naam. Samen met een vooruitstrevende beeldredacteur maakte hij talloze gewaagde, en inmiddels beroemde covers. Speciaal voor de tentoonstelling zijn van die kleurencovers grote nieuwe afdrukken gemaakt, die samen met de oorspronkelijke tijdschriften te zien zijn.

De foto's van Horst P. Horst zijn meesterwerken als het gaat om compositie en belichting. Maar meer nog was hij het die stijl en glamour wist vorm te geven. In de jaren tachtig werd zijn werk opnieuw populair - de foto's van mannelijke naakten in de tentoonstelling komen regelrecht uit de collectie van Elton John. En zelfs diens vergulde lijsten misstaan de foto's niet.

HHHHH

'Horst P. Horst, photographer of style', t/m 10 januari 2016 in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden