Voor 2000 euro heb je een motortje in je fiets

Femke van den Driessche, hier in actie vorig jaar.Beeld photo_news

Het motortje waarmee de Belgische veldrijdster Femke van den Driessche zaterdag tijdens het wereldkampioenschap de wereld wilde bedotten, heeft weinig om het lijf. "Het is zo goed als onzichtbaar en toch bijzonder effectief", stelt fietsenmaker en voormalig wereldkampioen Henk Baars. "Het is alleen niet zo slim om zo'n motortje te gebruiken als je topsport bedrijft."

Motortjes zijn gewoon in de handel te koop onder de noemer trapondersteuning. Dat is ook precies wat het doet, legt Baars uit. Een cilindervormige motor en accu in de zitbuis zwengelen een aangepaste trapas aan.

Aan de buitenkant ziet een dergelijk geprepareerde mechanische racefiets eruit als ieder andere racefiets. Tot je de motor aanzet, aldus Baars. "De resultaten van die elektrische motortjes zijn niet gering. Ze produceren 150 watt. Je laat de rest van het veld meteen achter je. Dat kan in de topsport het verschil uitmaken tussen winst of verlies."

De 19-jarige Van den Driessche liep tegen de lamp toen controleurs haar reservefiets tijdens haar race aan een inspectie onderwierpen. De Belgische kampioen hield gisteren voor de camera van de Belgische televisie huilend haar onschuld vol.

Krokodillentranen zijn het, schampert Baars naar aanleiding van Van den Driessches verweer. "Zo'n vader weet ook wel hoe het in elkaar steekt. Hij zit er een beetje de vermoorde onschuld te spelen."

Hoge prijs voor 'tijdelijke' fraude
De sancties die Van den Driessche boven het hoofd hangen, zijn niet mals. De UCI kan de veldrijdster minimaal een half jaar schorsen en een boete opleggen van maximaal een miljoen Zwitserse franken.

Een hoge prijs voor een motortje waaraan magische krachten worden toegedicht maar dat ook zijn grenzen heeft, meent Baars. "Je kunt er niet een hele cross mee rijden. Je trekt een batterij meteen leeg tijdens een veldrit met hellingen als zaterdag op de WK. Ik kan mij voostellen dat je hem gebruikt voor de start of om een gat te dichten."

Tekst gaat door onder het filmpje.

Boos, maar niet op Van den Driessche
Ex-wielrenner Marijn de Vries schreef een column over de renster en de fiets. "Geen enkel kind van 19 doet, wil en kan dit zelf. Daar zitten volwassenen achter."

De zaag erin
De fietsenmaker Baars heeft in zijn zaak in het Brabantse Hilvarenbeek nog geen klanten gehad die om een hulpmotor vroegen. De prijs schrikt dan ook behoorlijk af. Baars: "Ze kosten tweeduizend tot drieduizend euro." Daarvoor heb je een racefiets die niet zou misstaan in de Tour de France.

"Ik snap best dat mensen zeggen dat ze hun vrienden in de toerclub willen bijbenen. Alle begrip daarvoor." Anders wordt het als een topamateur of professional in de winkel van de wereldkampioen van 1990 (Gexto, Spanje) zou verschijnen. "Kom maar hier met zijn raceframe. Ik zet er meteen de zaag in."

De gewezen topsporter zegt het zonder gewetensnood. "Anders ga je maar hardlopen. Ik ben daarvoor te veel sportman. Veldrijden is een oersport, van man tot man. De motor ben je zelf. Dan ga je niet frauderen met je materiaal."

Filmpje
In bovenstaande video is te zien hoe Van den Driessche tijdens een koers vorig jaar de Koppenberg beklimt. Ze doet dat veel sneller dan haar concurrentes. Verdacht?

Schade aan wielersport?
Schaadt de twijfelachtige wereldprimeur afgelopen weekeinde de wielersport? "Ik betwijfel het", weegt Baars de vraag. "Elektrische fietsen zijn booming business. De meeste fietsen die wij verkopen hebben een hulpmotor. In de fietsbranche en de wielersport staat de ontwikkeling van materiaal niet meer stil. De sportieve winst is wel dat iedereen nu bij de les is."

Van den Driessche hoeft overigens niet op begripvolle woorden van Baars te rekenen. "Als je tekort komt in deze sport dan zit je gewoon niet op de juiste stek. Trouwens, als je volgens mij eenmaal met een motor rijdt, ga je ook nooit meer zonder kunnen."

Beeld anp
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden