Vondsten die een glimlach ontlokken

Umezu. Knitting Factory Works, KFW 130. Douglas. Songlines, SGL 1504-2 (import). Blue Dog. Knitting Factory Works, KFW 152. Graewe 3. Sound Aspects Records, Sas 049 (distributie BVHaast).

KEES POLLING

De cd ECLECTICISM van de Japanse rietblazer Kazutoki Umezu is daarvan een triest voorbeeld. De geslaagde momenten, die de cd desondanks ook bevat, zijn vooral te danken aan de bevlogen bijdragen van gitarist Marc Ribot en trombonist Curtis Fowlkes. Zij weten tenminste waarover zij het in hun spel willen hebben.

Geslaagde voorbeelden van een eclectische muzikale houding leveren de cd's THE TINY BELL TRIO van trompettist Dave Douglas, en WHAT IS HAPPENING van de groep Blue Dog. Maar hoe veel uiteenlopende stijlelementen er op deze cd's in kort tijdsbestek ook langs fietsen, en hoezeer zij ook de gelegenheid krijgen elkaar te beïnvloeden, een zekere vorm van stijlzuiverheid blijft te allen tijde bewaard.

Op zijn vorige cd 'Parallel worlds' (Soul Note) vertolkte Douglas ook composities van Anton Webern, Kurt Weill en Duke Ellington. 'The tiny bell trio' bevat behalve eigen werk en een Hongaarse czardas, een ontroerende bewerking van een Arabesque voor klarinet en piano van de Franse Germaine Tailleferre: het ten onrechte nagenoeg onbekende 'zesde' lid van de befaamde Groupe du Six.

Douglas' schittert met opmerkelijk helder en veelzijdig trompetspel. Hij wordt bijgestaan door Jim Black, een vernuftig slagwerker, en gitarist Brad Schoeppach. Schoeppach zorgt voor het noodzakelijke evenwicht. Unisono met Douglas' trompet gespeelde gitaarlijnen wisselt hij af met scherpe solo's en bescheiden, maar essentiele achtergrondpartijen.

Blue Dog is een kwartet met piano, saxofoons, gitaren en drums. Op WHAT IS HAPPENING worden zij bijgestaan door een percussionist en door wisselende bassisten. In hun muziek combineren zij ruige hardcore en spirituele freejazz met relaxte cocktailjazz, doorleefde blues, opzwepende salsa en pittige rock'n roll. Maar dat gebeurt, net als bij hun grote inspirator John Zorn, overzichtelijk en geïnspireerd. Hun vondsten ontlokten me regelmatig een glimlach van verbazing en tranen van ontroering.

Hoezeer muziekimprovisatie voorbijgaat aan iedere taalgrens ervaren de Duitse pianist Georg Graewe, de Nederlandse cellist Ernst Reijseger en de Amerikaanse slagwerker Gerry Hemingway. Een paar jaar geleden maakten zij de prachtige cd 'Sonic Fiction'. De in 1990 opgenomen en pas nu op cd uitgebrachte ZWEI NAECHTE IN BERLIN is hun tweede produktie.

Beide cd's bevatten ongemonteerde live-opnamen. De sfeer op 'Zwei Nüchte in Berlin' is breedsprakiger en minder ingehouden dan op Sonic Fiction. Graewe reikt regelmatig in het binnenwerk van de vleugel, Hemingway beroert zijn trommels, bekkens en ritseltjes met een ongelooflijke subtiliteit en Reijseger kleurt de muziek in, fel tokkelend, strijkend met een sonore streek, of zijn cello simpelweg bekloppend.

De fraaiste momenten zijn die waarin de improvisatie het verstilde karakter van 'bijna-kamermuziek' aanneemt. Tijdens die momenten verloopt de communicatie bijna telepatisch, zo goed weten de musici elkaars acties te voorvoelen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden