Volslagen uniek festival

Pop

Down The Rabbit Hole

****

Het spande erom of de derde editie van Down The Rabbit Hole doorgang kon vinden. Door hevige regenval waren de tot kampeerterrein gepromoveerde weilanden in het Gelderse Bergharen onder water gelopen. Op de valreep besloot de organisatie om dag nul - een amuse zonder noemenswaardig programma - op te offeren ten bate van een enigszins begaanbaar terrein.

Dat betekende dat alle bezoekers min of meer gelijktijdig op vrijdagmiddag aankwamen, waardoor de wachttijden opliepen tot wel vier uur. Op advies van de organisatie hadden de meeste bezoekers zich een paar regenlaarzen aangeschaft, zodat laarzen schaarstegoed werden en de naamsbekendheid van Down The Rabbit Hole onder schoenenverkopers de honderd procent naderde.

Die laarzen bleken geen overbodige luxe. Door langdurige buien tijdens het weekend en stijgend grondwater veranderde het kampeerterrein in de loop van het festival alsnog in een glibberige modderpoel waarin je tot je enkels wegzakte. Dat had minder invloed op de stemming dan je zou verwachten. Af en toe klonk over het terrein een felle klets, meestal gevolgd door gemeende vloek, maar omdat de smart met 20.000 lotgenoten gedeeld werd, bleven de meeste bezoekers moedig lachen.

Het hielp misschien dat Down The Rabbit Hole-bezoekers het gewend zijn hun eigen festival te bouwen. Op geen enkele ander evenement valt zoveel te beleven buiten het reguliere blokkenschema. Je kunt stijldansen, boetseren, tuinieren en dansen op intieme feestjes bij dj's met weinig of geen naamsbekendheid - er zijn niet altijd de grote jongens nodig om de boel op gang te trekken.

Dat zag je ook in de nachtprogrammering. In tegenstelling tot grote broer Lowlands werd hier flink bezuinigd op aansprekende dancenamen. Zeker, er waren de rauwe en live ietwat saaie techno van Factory Floor (ze klonken inderdaad alsof je je op een fabrieksvloer bgeeft) en de zwoellome glij-electronica van Flume, die zoveel bezoekers trok dat dansen geen optie was. Maar het was aan anonieme dj's om onder gelegenheidsnamen (Teddy Takeover, Bar-Dancing De Gevulde Eekhoorn) de nacht tot een goed einde te brengen.

PJ Harvey, The National en Ahnoni kregen de grootste letters op de poster. Die eerste wist zeer te imponeren met een atypische festivalshow. In plaats van greatest hits gaf ze een geëngageerd optreden waarin vooral werk van haar laatste twee albums gespeeld werd. Harvey wist zich door een band van tien man gesterkt, maar maakte geen enkel moment de indruk dat ze het niet in haar eentje zou kunnen. Voor de gelegenheid - Brexit - droeg ze het gedicht 'Devotions upon Emergent Occasions' van John Donne voor ('No man is an island'). Indrukwekkend. Daar kon The National niet tegenop. Zij gaven een degelijke maar statische show die qua avontuurlijkheid niet in de buurt kwam van de inborst van de bezoekers.

Een stuk opwindender waren de gitzwarte en snoeiharde ode aan de liefde van Savages en de mokerslagen van De Staat - inmiddels een zekerheidje. Er was meer sterks uit eigen land: Pauw, Eefje de Visser en bovenal My Baby, met hun immer voortstuwende ritmes en de grandioze strot van Cato van Dijck (half mens, half slang).

En dan waren er nog de vele verrassingsoptredens. Soms werden namen kort vooraf aangekondigd op sociale media, zoals Seasick Steve, die het door rapper Fresku gehoste driegangendiner (hoofdgerecht: kreeft) op kwam luisteren.

Helemaal uit het niets beklom Ali B om drie uur 's nachts het podium in een afgelegen schuur, waar hij voor honderd toevallige bezoekers een even feestelijk als emotioneel optreden gaf. Dat soort onverwachte cadeautjes zijn verfrissend en zeer welkom in dit informatietijdperk, waarin je van elk concert vooraf precies weet welke liedjes er gespeeld gaan worden en in welke volgorde. Het maakte een bezoek aan Down The Rabbit Hole ook dit jaar weer volslagen uniek.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden