Volmaakte vervreemding

Een vrouw kijkt om zich heen in een chique appartement. Ze kriebelt aan de leuning van een stoel. Ze voelt de gordijnen die voor de ramen hangen. Op het bed legt ze een kleed waar ze eens goed op haar kont op gaat zitten. Als ze later wakker wordt in dat bed bestudeert ze het grote lichaam naast haar, een harig lichaam met de rug naar haar toe, vetplooien in de zij.

Regisseuse Nanouk Leopold krijgt je in 'Brownian Movement' vrij snel in de ban van de kijk- en tastzin van deze zwijgzame jonge vrouw, een arts. Het ene moment neemt ze de bloeddruk op van een grijze man met baard in het ziekenhuis. Het volgende moment ligt ze naakt op het bed voor deze man, die op haar kruipt en haar bevredigt.

Wat bezielt deze vrouw? Ze schijnt gelukkig getrouwd met een leuke man, een architect (Dragan Bakema) en 's avonds leest ze haar zoontje voor in bed. Toch huurt ze een appartement om daar seks te hebben met onbekenden; mannen die ze opduikelt in het ziekenhuis waar ze werkt. We zien hun witte, vadsige lijven. De vrouw bestudeert de details van hun lichamen als een kunstschilder die eerst goed moet kijken voordat hij kan gaan schilderen, maar ze ontvangt hen ook vol overgave.

Een anatomische les lijkt 'Brownian Movement'; gevoelig en precies legt Leopold het handelen van deze vrouw vast. Het voelt bijna vanzelfsprekend dat ze de lust onderzoekt, maar dat is het toch niet. De vrouw is getrouwd, ze kan zich niet zomaar verliezen. In het tweede en derde deel van de film moet ze de gevolgen onder ogen zien. Ze belandt bij de psychiater, voor de tuchtcommissie. Ze verhuist met man en kind naar India waar het verleden tussen hen in blijft hangen. Ze moet haar gedrag verklaren. Dat lukt niet.

Hadden stilte en verdringing in Leopolds geprezen film 'Guernsey' soms iets gekunstelds, in 'Brownian Movement' geloof je de Duitse Sandra Hüller volkomen. Dat ligt deels aan de actrice, aan dat bleke gezicht dat onopvallend is, maar ook alles mogelijk maakt. Het ligt ook aan de koele, kalme blik van Leopold die haar talent voor vervreemding verder heeft geperfectioneerd. Ze filmt soms van ver, dan weer dichterbij: stoffen, huid, haar. Ook in de intiemste scènes houdt ze de vreemdheid vast. Het maakt van 'Brownian Movement' een breekbare en zeer ontroerende film; een die het verlangen zichtbaar en voelbaar maakt zonder het vast te pinnen.

Brownian Movement
Regie: Nanouk Leopold. Met Dragan Bakema, Sandra Hüller. In 6 filmtheaters.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden