Volkswagendochter Skoda blijft de trots van Tsjechië

Skoda bouwde de afgelopen jaren 1,2 miljoen auto's met de sjoemelsoftware uit Duitsland

Ben je net uitgeroepen tot de betrouwbaarste auto in Groot-Brittannië, en dan blijkt er sjoemelsoftware in je diesels te zitten. Bij de Tsjechische Volkswagen-dochter Skoda balen ze, maar Skoda blijft hoe dan ook een symbool van nationale trots. Want wat is - behalve bier - nou Tsjechischer dan Skoda?

Het klinkt als stereotypes over Duitsland: bier, auto's en economische groei. Dit jaar wordt bijna 4 procent verwacht. Sinds kort wekt Tsjechië zoveel vertrouwen bij investeerders, dat Praag, net als Berlijn, vrijwel renteloos kan lenen. Het overheidstekort en de staatsschuld zijn laag genoeg om de euro in te voeren, maar de Tsjechen houden liever nog even hun kroon. De economie draait ook zonder euro.

"Acht procent van de Tsjechische export komt uit de Skoda-fabrieken", weet Tomas Kubik, persmedewerker van de autoproducent. Vorig jaar werden voor het eerst meer dan een miljoen auto's geproduceerd en verkocht. "Ruim 90 procent van onze productie gaat naar het buitenland."

Nederland is goed voor zo'n 18.000 stuks. "We hebben een heel goede prijs-kwaliteitverhouding. En dat waarderen Nederlanders", zegt Daniel Vrána, verkoopmanager voor de Benelux. "Voor de Skoda Superb is er een wachttijd van vijf maanden, zoveel vraag is er." Hij is trots dat hij voor Skoda werkt. "Goede technologie en het komt uit Tsjechië."

Elke bezoeker van de eerste hal wordt daar met koeieletters aan herinnerd: 'Skoda, 120 jaar symbool van de Tsjechische industrie'. Hier komen rollen staalplaat binnen om in auto's te veranderen door stampende machines en 20.000 paar handen. Eigenlijk werkt het hele 45.000 inwoners tellende stadje Mladá Boleslav voor Skoda, rechtstreeks, of in de toeleverende bedrijven. Een arbeider verdient hier ongeveer 800 euro netto. "Dat is 20 procent meer dan gemiddeld", legt Martina Volvová uit, die gasten rondleidt door de productiehallen. Dankzij de relatief hoge salarissen trekt het concern uit de wijde omtrek werkwilligen aan, tot en met Slowakije, Oekraine en Polen.

Wie Tsjechië zegt, zegt Skoda. Het bedrijf ontstond uit een patriottische oprisping. Het begon met een rijwiel. Skoda-oprichter Václav Klement kocht een fiets van het merk Germania. De fiets ging kapot en Klement stuurde hem terug naar de fabriek in het Duitstalige deel van Bohemen met een brief in het Tsjechisch. Hij kreeg een brief retour in het Duits: wij corresponderen alleen in een begrijpelijke taal. "Klement werd boos en besloot zelf een betere fiets te produceren, de Slavia", vertelt Volvová. "Hij wilde laten zien dat Slavische mensen ook fietsen konden maken."

Dat was 1895. Honderd jaar later is Skoda Duits. Alle aandelen zijn sinds 2000 in handen van Volkswagen. Zes van de zeven directeuren zijn Duitsers. Maar niemand ligt daar nog wakker van.

"Eigenlijk lijken we veel op Duitsers", zegt Volvová schouderophalend. En Kubik looft de samenwerking. "Wij doen een deel van onderzoek en ontwikkeling voor het hele concern. Toen in de jaren negentig de samenwerking met Volkswagen begon, waren we een klein, lokaal merk." Tegenwoordig produceert Skoda ook in Azië en is China de grootste afzetmarkt.

Dieselcrisis

Op 18 september brak de dieselcrisis los. Vier dagen later verklaarde Skoda de sjoemelsoftware ook te hebben gebruikt: in oudere modellen. Dat bleek al snel niet helemaal te kloppen. De modellen Roomster, Yeti en Rapid werden nog dit jaar met de gewraakte software uitgerust. Alleen al in eigen land moet Skoda ruim 100.000 auto's onder de loep nemen. In totaal bouwde Skoda de afgelopen jaren 1,2 miljoen auto's met de sjoemelsoftware uit Duitsland.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden