Volkswagendirectie rolt van probleem naar probleem

Sjoemeldiesels | De zes fabrieken die stillagen na een conflict met toeleveranciers draaien weer, maar VW staat nieuwe ellende in eigen land te wachten. Om te beginnen met de Audi Q5.

Eén grote klus is geklaard, moeten de Volkswagenbestuurders gisterochtend tegen elkaar hebben verzucht. In zes van hun fabrieken lag de productie dagen stil na een conflict met twee toeleveranciers. Na een negentien uur durend marathonoverleg kwam er toch een deal: de leveranciers gaan de stoelen en de versnellingsbakken weer leveren. Tegen welke voorwaarden wilde het Volkswagenconcern niet zeggen. Maar binnenkort rollen er weer auto's van de band.

Opgelucht ademhalen is voor de bestuurders geen optie. Ja, dat de koers gisteren direct met 2,3 procent omhoogschoot, laat zien dat beleggers weer vertrouwen hebben in het concern. Maar de autofabrikant hangt een ander lastig probleem boven het hoofd: een nieuw hoofdstuk in het dieselschandaal.

Al maanden paradeert de autofabrikant met een software-update die moet verhelpen dat zijn auto's meer stikstof uitstoten dan volgens de milieueisen is toegestaan. Een oplossing voor de sjoemelsoftware die 11 miljoen auto's van Volkswagen, Audi, Skoda, Porsche en Seat schoner deed lijken dan ze in werkelijkheid waren.

Maar veel heeft die update niet geholpen, blijkt nu. De Italiaanse consumentenorganisatie Altroconsumo ontdekte dat minstens een van geüpdate modellen, de Audi Q5, meer uitstoot dan voor de reparatie. Toen overschreed het voertuig de stikstofnorm met 10,6 procent, nu met 25 procent.

Reden voor de prominente Duitse consumentenorganisatie VZBV om de minister van verkeer aan te schrijven, zo berichtte Het Financieele Dagblad gisteren. De consumentenorganisatie roept minister Alexander Dobrindt op een onafhankelijk en uitgebreid onderzoek uit te voeren naar de voertuigen die nu al door Volkswagen onder handen zijn genomen.

Volgens VZBV-directeur Klaus Müller gaat dat updaten van de software niet ver genoeg. In een interview met de Duitse Rheinische Post riep hij de autofabrikant op gedupeerde klanten financieel te compenseren. Wie zijn klanten bedriegt, moet ze ook tegemoetkomen, vindt Müller.

De directeur vreest ervoor dat de autofabrikant zijn Duitse klanten met een kluitje in het riet zal sturen. Met autobezitters en autoriteiten in de Verenigde Staten trof Volkswagen namelijk een schikking van bijna 14 miljard euro, terwijl daar in eigen land nog geen sprake van is.

Of er tegemoetkomingen in het verschiet zijn, is de vraag. Volkswagen houdt in ieder geval 18 miljard euro achter de hand voor toekomstige claims.

Een rechter in Düsseldorf besloot gisteren dat eigenaren van een auto met sjoemelsoftware die niet zomaar terug mogen brengen naar de verkoper. "Mogelijke voorkennis van Audi is een onafhankelijke autodealer niet aan te rekenen."

Conflict kostte VW 100 miljoen per week

De zes dagen durende productiestop van zes Duitse Volkswagenfabrieken heeft het concern zo'n 100 miljoen euro gekost, berekende analisten. Volkswagen was genoodzaakt de productie stil te leggen, omdat twee toeveranciers hun levering staakten. Een conflict geboren uit een door Volkswagen geweigerde schadeclaim. Een tegemoetkoming voor een afgeblazen samenwerkingsproject wilde het concern niet betalen. 28.000 Volkswagenmedewerkers zullen nu er een deal is gesloten een zucht van opluchting slaken. Zij moesten vanwege de productiestop verplicht kortere diensten draaien.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden