Volkswagen boert goed dankzij Audi, Porsche en China

Een Porsche 911 Carrera 4 GTS. Beeld REUTERS

Nog steeds kost het dieselschandaal Volkswagen miljarden. Toch gaat het met de omzet en de winst heel goed. Met dank aan China.

Het sjoemeldieselschandaal? Volkswagen was er dit jaar 2,4 miljard euro aan kwijt en het einde is nog niet in zicht. Er lopen her en der in de wereld nog series rechtszaken. Toch vergaat het Volkswagen allesbehalve slecht. Het grootste industriële concern van Duitsland – 661.000 werknemers, zo’n acht keer zo veel als Shell – stevent af op een recordomzet en op een van zijn hoogste jaarwinsten uit zijn geschiedenis.

Het VW-concern verkocht in de eerste negen maanden van dit jaar 8,1 miljoen auto’s (personenauto’s, busjes, vrachtwagens) en verwacht er over het hele jaar meer te slijten dan de 10,7 miljoen exemplaren die het in 2017 wereldwijd wegzette. Met de verkoop van al die auto’s (en de financiële dienstverlening die daarbij hoort) haalde VW in de periode januari-september een nettowinst van 9,3 miljard euro binnen. Zonder de uitgaven die samenhangen met het dieselschandaal zou dat 11,7 miljard geweest zijn.

Het dieselschandaal dateert van 2015 toen Amerikaanse onderzoekers ontdekten dat Volkswagens waren uitgerust met software die ervoor zorgde dat auto’s tijdens tests in het laboratorium veel schoner reden dan op de weg. Sinds die ontdekking heeft het VW-concern al meer dan 25 miljard euro moeten betalen aan boetes en schadeclaims. Dochteronderneming Audi kreeg dit jaar nog een boete van 800 miljoen euro.

China

VW, dat de merken Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Porsche, Bentley, Lamborghini en Bugatti én de vrachtwagenmerken Scania en MAN voert, verkocht de meeste auto’s in China: 3 miljoen stuks. VW werkt daar, net als andere grote westerse bedrijven, samen met Chinese partners. Het is lucratief: aan zijn Chinese verkopen hield Volkswagen in de eerste negen maanden van dit jaar 3 miljard euro over.

Dit jaar opende VW drie nieuwe autofabrieken in China en het concern zet er fors in op elektrische auto’s. De laatste weken, meldde het concern bij de presentatie van de resultaten over het derde kwartaal, hebben de verkopen wel wat te lijden onder de handelssancties die China en de VS onlangs tegen elkaar hebben afgekondigd.

Door de hoge verkopen in China sleet VW dit jaar voor het eerst iets meer auto’s in Azië en de Pacific (3,26 miljoen verkochte auto’s) dan in Europa (3,25 miljoen). Duitsland is de tweede markt (887.000 stuks) en de VS, het land waar het gesjoemel met de diesels aan het licht kwam, is met bijna 479.000 verkochte exemplaren de derde. Zowel in Duitsland als in de VS lagen de verkopen hoger dan in 2017. In de maand september was dat in Duitsland niet zo. In die maand werd een nieuwe testmethode ingevoerd voor nieuwe modellen. Die methode moet een reëler beeld geven van de daadwerkelijke uitstoot van auto’s dan de vorige.

Elektrische auto’s

Volkswagen is verreweg het meest verkochte merk van VW, maar het zijn de merken Audi en Porsche die voor de meeste winst zorgen. De 1,1 miljoen Audi’s die VW verkocht (exclusief de verkopen in China) leverden ruim anderhalf keer zo veel winst op als de 2,7 miljoen buiten China verkochte Volkswagens. Nog lucratiever is de productie van Porsche’s. VW verkocht er buiten China tot en met 30 september 190.000 van en hield aan Porsche een resultaat van 3,2 miljard euro over. Dat is omgerekend ruim 16.000 euro per verkochte Porsche. In financieel opzicht, kortom, drijft het VW-concern op Porsche en Audi en op de verkopen in China.

VW investeert veel geld in elektrische auto’s. De productie van de eerste elektrische Audi is gestart, het e-model is vanaf begin 2019 in Europa te koop. Aan het slot van 2019 wordt begonnen met de fabricage van elektronische Volkswagens. Dat gebeurt in de Duitse stad Zwickau. In 2022 wil Volkswagen wereldwijd 27 elektronische modellen produceren: zowel kleine e-personenauto’s als e-SUV’s en e-camperbusjes

Lees ook:

‘Sjoemelsoftware’ is Van Dales woord van het jaar

Sjoemelsoftware is verkozen tot het Van Dale Woord van het Jaar 2015. Op plek twee en drie eindigden poortjesspringer en je suis... (een verwijzing naar de aanslagen op de redactie van Charlie Hebdo).

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden