Volksaandeel voor Ferrari-fans

Grootaandeelhouder Fiat-Chrysler gaat 10 procent van de Ferrari-aandelen verzilveren

Een echte Ferrari voor de deur, dat moet vooral een droom blijven voor het volk. Maar voor 48 à 52 dollar (42,20 tot 45,70 euro) per aandeel kunnen fans mooi wel mede-eigenaar worden van het Italiaanse automerk van Enzo Ferrari (1898-1988).

Ferrari's grootaandeelhouder Fiat-Chrysler Automobiles (FCA) brengt 10 procent van de Ferrari-aandelen naar de beurs in New York om alvast wat waarde te verzilveren die de Ferrari-naam vertegenwoordigt. Geschatte opbrengst: bijna 900 miljoen dollar (790 miljoen euro).

De beursgang van Ferrari is meer dan een speeltje voor de fans. Sinds de Fiat- en Chrysler-concerns vorig jaar hun fusie voltooiden werkt FCA aan de afsplitsing van Ferrari. FCA bezit 90 procent van de aandelen, Enzo's zoon Piero 10 procent. In 2016 is dit proces voltooid. FCA-topman Sergio Marchionne stelt dat dit gebeurt om Italiaans automobiel erfgoed te conserveren. Begin dit jaar zei hij in Detroit: "Het hart van het succes van Ferrari is wat het doet op Formule-1-circuits."

Veel autoconcerns draaien hoogstens tijdelijk mee in het geldverslindende F1-circus. Nu zet FCA deze prijzige activiteit op veilige afstand. Sportauto's fabriceren om de racerij te bekostigen, de Scuderia Ferrari, is altijd Enzo's insteek geweest. Racesucces maakte Ferrari's naam zo groot, dat het merk volgens Marchionne nooit voor ook maar 'a bloody dollar' hoefde te adverteren. Sterker, het Formule-1-minnende volk staat in de rij om te betalen voor Ferrari-merchandise.

De exclusiviteit van Ferrari betekent kassa. De fabriek in Maranello (omzet in 2014: 2,76 miljard euro) zou meer auto's kunnen maken dan de 7.255 in 2014. Het beursprospectus rept van groeiruimte naar 9.000 auto's in 2019. Nog meer maken zou de exclusiviteit aantasten.

Ferrari-merchandise is er echter nooit genoeg. Ferrari heeft wereldwijd 32 officiële winkels. Abu Dhabi kent het themapark Ferrari World. Ferrari wil meer verdienen aan horloges, sportkleding en themaparken.

Het Ferrari-beleggersgeld kan FCA goed gebruiken voor andere zaken. De Fiat-groep redde in 2009 Chrysler, Dodge en Jeep van de ondergang met hulp van de Amerikaanse overheid. Na jaren van absentie keerde Fiat terug op de begeerlijke Noord-Amerikaanse automarkt. Fusie en schaalvergroting zorgen ervoor dat beide partners kunnen overleven. Fiat was op de wereldmarkt kwetsbaar met zijn portfolio van kleinere luxemerken. FCA investeert nu stevig in Alfa Romeo, maar voor Lancia's toekomst wordt gevreesd.

In de Verenigde Staten moet FCA intussen honderden miljoenen dollars opzijleggen voor verplichte terugkoopacties, snelle productbeveiliging en hoge overheidsboetes voor veiligheidsproblemen bij onder meer de Dodge Ram. Deze zomer nog werd een rijdende Jeep gehackt. Bovendien staat FCA achteraan in de rij van ontwikkelaars van (semi-)elektrische autoaandrijving. FCA zet vol in op kleine verbrandingsmotoren. Gezien het VW-emissiedebat is innovatiegeld dus hard nodig.

De Ferrari-beursgang heeft ook een Nederlands tintje. Net als FCA N.V. wordt Ferrari een Nederlandse naamloze vennootschap vanwege de belastingvoordelen. FCA is opgericht als transnationaal bedrijf met de hoofdzetel in Londen.

In zowel Italië als de Verenigde Staten wordt dit met argwaan gevolgd. Marchionne moet doorlopend plechtig beloven dat Ferrari Italiaans blijft en Chrysler oer-Amerikaans. "Holland is het beste belastingvehikel dat we konden vinden", verklaarde hij hierover.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden