VolkerWessels wil ook bij een mislukte aanbesteding geld zien

VolkerWessels en Bam werken samen aan de sluis in IJmuiden, waar de kosten flink tegenvallen.Beeld Olaf Kraak

Bouwer VolkerWessels wil af van grote tenders met gedetailleerde plannen. Dat is veel te riskant.

De procedure bij tenders voor grote projecten moet anders. Nu zijn bouwbedrijven veel tijd en geld kwijt om plannen te maken, terwijl er een gerede kans is dat zij de opdracht niet krijgen. In dat laatste geval krijgen zij wel een vergoeding voor de plannenmakerij, maar die dekt maar een derde van de gemaakte kosten.

Volgens Jan de Ruiter, bestuursvoorzitter van de grote bouwer VolkerWessels, zou het beter zijn als bedrijven die dingen naar een grote opdracht, zoals de bouw van een zeesluis of de aanpak van grote knelpunten in het rijkswegennet, alleen globale plannen indienen. Op basis daarvan moet de opdrachtgever, vaak is dat Rijkswaterstaat, een keuze maken tussen de kandidaten die een plan presenteerden. Daarbij moet de opdrachtgever letten op de kwaliteit van die plannen, de prijs, de financiele positie van de bouwers en hun prestaties in het verleden.

Is de keuze op een bedrijf, of bedrijvencombinatie, gevallen dan kunnen bouwers en opdrachtgevers de plannen samen uitwerken. Grote risico's moeten daarbij worden gedeeld. Volgens De Ruiter en zijn medebestuurder Alfred Vos biedt deze werkwijze, die in Engeland al wordt toegepast, voordelen voor bouwers én opdrachtgevers.

Bouwers lopen minder risico en hoeven niet miljoenen uit te trekken voor plannen die het uiteindelijk niet halen. De opdrachtgever kan meer invloed uitoefenen op het ontwerp en kan dus beter worden bediend. Eerder pleitte ook Rob van Wingerden, topman van concurrent Bam, voor een verandering van het huidige tendersysteem. Tot minder concurrentie tussen bouwers leidt het alternatieve tendersysteem niet, zei Vos bij de presentatie van VolkerWessels' resultaten over 2017. In de beginfase kunnen immers veel partijen meedingen.

Jaar vol moeilijkheden

Voor VolkerWessels was 2017, als het om grote projecten gaat, een allesbehalve feestelijk jaar. Opdrachten voor de verdieping van de A10 bij de Amsterdamse Zuidas, de Blankenburgtunnel bij Rotterdam, de verbinding tussen de A13 en de A16 bij Rotterdam en de versterking van de Afsluitdijk gingen aan het bedrijf voorbij. VolkerWessels gaf miljoenen uit aan het maken van plannen. Een fout bij het ontwerp van de nieuwe zeesluis bij IJmuiden, een werk dat VolkerWessels al uitvoert samen met Bam, leverde een klap op van 67,5 miljoen euro.

Desalniettemin steeg de nettowinst , exclusief de verkoop van bedrijfsonderdelen, van 101 miljoen (2016) naar 139 miljoen euro. De omzet steeg met 4,1 procent naar bijna 5,7 miljard. In Engeland, Duitsland en Noord-Amerika werd goed geboerd, in Nederland (omzet 4,1 miljard) ook.

De bouwbedrijven van VolkerWessels voeren vooral kleine projecten uit: de voorbereidingstijd is meestal kort, de risico's laag. "Wij zijn een bedrijf van rotondes en fietspaden", halfgrapte De Ruiter, die wel blijft meedingen naar grote projecten. VolkerWessels verkocht in 2017 in Nederland 3083 huizen, tegen 2448 in 2016.

Voortvarend verloopt de 'bouw' van huizen die in de fabriek worden gemaakt en vervolgens binnen een dag op locatie worden neergezet. Het bedrijf plaatste er tot nu toe 960 (huidige tempo: twee per werkdag). In Duitsland is VolkerWessels er ook mee begonnen en in Engeland verrijzen de eerste prefabhuizen dit jaar. Het personeelsbestand steeg vorig jaar met 394 werknemers naar 16.169. Het bedrijf heeft voor 8 miljard aan orders in de boeken staan en verwacht in 2018 (nog) betere resultaten te halen dan in 2017.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden