VolkerWessels: meer woningen, meer winst, duurder personeel

Jan de Ruiter (CEO) van VolkerWessels staat de pers te woord over het voornemen om een notering aan te vragen aan Euronext Amsterdam. Beeld ANP

Het is wat lastig om aan goed personeel te komen. Het inhuren van timmerlui, metselaars, stukadoors en tegelzetters is duurder geworden nu het goed gaat in de bouw. 

Het meedingen naar grote projecten is een kostbare zaak als die opdrachten niet worden binnengesleept. En het verlenen van vergunningen voor de bouw van woningen verloopt traag. Maar verder verliepen de zaken voorspoedig voor VolkerWessels, Nederlands op een na grootste bouwbedrijf, sinds mei beursgenoteerd, dat gisteren zijn resultaten over de eerste jaarhelft presenteerde.

Die presentatie was anders van toon dan die bij concurrenten Heijmans en Bam eerder deze maand. Die meldden lagere omzetten dan in 2016, maar zagen dat als iets positiefs: de daling toonde aan dat zij niet meer op risicovolle projecten inschrijven en zo de kans op zeperds hebben gedecimeerd.

Bij VolkerWessels speelt dat niet. Het doorstond de crisis goed. Op 2012 na, toen het fors moest afschrijven op grond en vastgoed die in waarde waren gedaald, schreef het in alle crisisjaren zwarte cijfers. Dat kwam deels doordat VolkerWessels bestaat uit ruim tweehonderd bedrijven die kleine, tamelijk risicoloze projecten uitvoeren: fietspaden, rotondes, een paar huizen. Daarnaast meed VolkerWessels projecten die het te risicovol achtte. Ballast Nedam, Strukton, Bam en Heijmans hadden die wel.

Betere tijden 

VolkerWessels profiteert nu van de betere tijden in de bouw. Het verkocht in de eerste jaarhelft 1710 woningen (was: 1338) en haalde 17 procent meer omzet met woningen en ander vastgoed. De toekomst biedt perspectief: tot circa 2030 is er behoefte aan een miljoen nieuwe woningen (en aan verduurzaming van veel andere). Wel lopen gemeenten achter bij het verstrekken van vergunningen en verwerking van bezwaarschriften, zei voorzitter Jan de Ruiter.

Bij infrastructuurprojecten bleef de omzet gelijk. VolkerWessels bouwt met Bam aan de nieuwe zeesluis in IJmuiden, maar de opdracht voor de verbreding en ondertunneling van de A10 ging aan het bedrijf voorbij. Met partners Bam en TBI werkte VolkerWessels ruim een jaar aan een plan voor dat project. Het consortium krijgt een deel van de kosten vergoed. Maar de vergoeding is te laag, vindt De Ruiter. Eerder klaagden ook TBI en Heijmans over de hoogte van vergoedingen voor bedrijven die meedingen naar grote projecten, maar de opdracht niet krijgen. VolkerWessels boekte een halfjaarwinst van 36 miljoen euro (was: 17 miljoen). Het orderboek is dik. Waarde: 8,4 miljard.

'Niks mis met de Nederlandse bouw'

Vreemd. Bouwers maken vaak weinig winst op grote infrastructuurprojecten. Toch zijn grote buitenlandse bedrijven actief geworden in Nederland, terwijl er genoeg Nederlandse bouwers zijn die zulke projecten aankunnen. Zo sleepten het Amerikaanse Fluor en het Duitse Hochtief (met het Nederlandse Heijmans) de opdracht binnen voor de verbreding en ondertunneling van een deel van de A10, werkt Hochtief aan de verbreding van de A9 bij de Bijlmermeer en verzorgde Fluor een deel van de verbreding van de A1. Is er iets mis met de Nederlandse bouwers? "Nee", zeiden directeuren Jan de Ruiter en Alfred Vos van VolkerWessels. "De bouw is innovatief, Nederland kan trots zijn op zijn infrastructuur en er wordt goed samengewerkt met het onderwijs. Ook in het buitenland worden mooie projecten uitgevoerd door Nederlanders."

Wegen van plastic

VolkerWessels wil proeven doen met wegen van plastic. Het bouwbedrijf praat hierover met gemeenten. Welke dat zijn, zei bestuursvoorzitter Jan de Ruiter niet. KWS Infra, VolkerWessels' wegenbouwdochter, werkt al een paar jaar aan de ontwikkeling van een weg van (gerecycled) kunststof. Twee jaar geleden kwam KWS met het idee naar buiten. De weg bestaat uit geprefabriceerde onderdelen, in de vorm van een platte doos. De plastic weg kan hoge en lage temperaturen aan, is bestand tegen chemische aantastingen en kan veel sneller worden gebouwd dan een asfaltweg. Ook is de kunststofweg slijtvaster en minder onderhoudsgevoelig dan een weg van asfalt, aldus VolkerWessels toen. De ruimte 'binnen' de doos biedt ruimte voor kabels en leidingen. De Ruiter suggereerde dat een kunststof fietspad ook tot de mogelijkheden behoort.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden