'Volgende synode interreligieus'

Van onze verslaggeefsters GMUNDEN - Niet-witte en niet-christelijke vrouwen eisen dat de volgende vrouwensynode zowel interreligieus als intercultureel wordt. “We willen niet alleen uitgenodigd worden te participeren, we willen ook organiseren”, zegt een Nederlandse moslimvrouw. De Britse Sheila Briggs, hoogleraar theologie en actief in de zwarte vrouwenbeweging, meent dat er zo een doorbraak kan komen in het “blanke, christelijk-protestantse vrouwendenken”.

Tijdens de workshop 'christelijke vrouwen in een islamitische cultuur' zijn deze deelneemsters die verbreding van de vrouwensynode willen, duidelijk in de minderheid. Al zijn er enkele witte, christelijke vrouwen die met de eis instemmen. Hoeveel dat er uiteindelijk zullen zijn, zal pas aan het einde van de week blijken, als het slotdocument van de eerste Europese vrouwensynode wordt opgesteld.

Dominantie

De tegenstelling wit-zwart, die aan de vooravond van de synode al in Nederland opspeelde, werkt ook in Gmunden volop door. Niet-blanke en niet-westerse vrouwen voorspellen de matriarchale dominantie van de Westeuropese vrouwen. “Dat had voorkomen kunnen worden als men intensiever contact met ons gezocht had”, stelt Flois Knolle-Hicks. De Duitse Knolle-Hicks begeleidde afgelopen zondag de openingsceremonie muzikaal en zij zegt dat ze zich als de 'animatie-act' van de synode gebruikt voelt. Als dirigente en begeleidster stond zij zondag als enige zwarte vrouw op het podium. Toen na de opening het zakelijke gedeelte begon, bleven er alleen witte vrouwen achter. Op het totaal van duizend deelnemers zijn er in Gmunden hooguit 50 zwarte vrouwen.

“De synode-organisatie vindt het moeilijk met dit probleem om te gaan. Iedereen weet wat er in Nederland is gebeurd”, zegt Knolle-Hicks. Zij doelt op de ruzie die ontstond nadat Doreen Hazel zich terugtrok uit de organisatie van de synode. Ook in Oostenrijk was sprake van een confrontatie. “In Oostenrijk kwam er zelfs een splitsing na dit incident. Er ontstond een discussie over de workshops anti-racisme. Of die gegeven konden worden door witte vrouwen. Sommige vrouwen vonden van niet.” Knolle-Hicks, Amerikaanse van origine, schudt haar hoofd.

Priesterwijding

“Zoals het nu gaat in de rooms-katholieke kerk wil ik geen priester worden. Maar eigenlijk doe ik al een heleboel priesterachtige dingen. Zoals luisteren naar problemen van mensen.” Dit zegt Elfriede Harth, huisvrouw uit Duitsland. Ze is lid van de organisatie Maria van Magdala, die zich sterk maakt voor de benoeming van vrouwelijke priesters in de katholieke kerk. “Veel vrouwen verrichten priesterlijke taken zonder de mogelijkheid dat zij ooit tot priester benoemd worden. Daarvoor zijn we weer afhankelijk van mannelijke machtsstructuren”.

Tijdens een workshop over dit onderwerp, waaraan ongeveer veertig vrouwen deelnamen, kwam ook een aantal vrouwen aan het woord die het priesterschap op dit moment wél ambiëren. Zoals de Oostenrijkse Andrea Mayerhofer. Voor ze moeder werd doceerde ze religie, maar steeds duidelijker voelt ze nu een priesterroeping. In Wenen, waar ze woont, zijn er voor vrouwelijke leken binnen de r.-k. kerk steeds meer taken weggelegd. Zoals het leiden van begrafenissen wat Mayerhofer regelmatig doet. Na de cursus voor leken over het leiden van begrafenissen scoorden de vrouwen opvallend hoog in de testen, vertelt ze. “De priester vroeg me: wat ga je dragen als je begrafenissen gaat leiden. Ik zei: hetzelfde als u. Maar dat is mannenkleding, zei hij. Nee hoor, u draagt een lange rok, het lijkt wel een positiejurk. De priester zei: u hebt gelijk.”

De Litouwse deelneemster aan de workshop had maar een woord voor de aandacht in haar land voor vrouwelijke priesterwijding. “Stilte”.

Massamoord. De vernietiging van diepgevroren embryo's is massamoord, schrijft de Osservatore Romano. De voortschrijdende techniek brengt volgens de Vaticaanse krant delicate morele problemen met zich mee. Volgens de r.-k. kerk begint het leven bij de conceptie. Ook embryo's hebben dus fundamentele rechten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden