Volgende episode in Fyra-soap: rijverbod

Politiek roept spoorwegen op het matje

Een 'gewone' treinverbinding tussen Amsterdam en Brussel zolang de hogesnelheidstrein Fyra niet rijdt, is voor de Nederlandse Spoorwegen nog niet aan de orde. Commercieel directeur van NS Hispeed, Marjon Kaper, zei dat nadat PvdA en VVD daarvoor hadden gepleit.

België verbood de NS gisteren Fyratreinen te laten rijden. Reden: op het Belgische spoor is een deel van het plaatwerk van een Fyra gevonden. Tot zeker maandagavond en mogelijk langer moeten de NS de trein aan de kant houden.

De NS hebben de Fyra's zelf sinds donderdag uit de dienstregeling geschrapt nadat drie treinen aankwamen met kapotte bodemplaten. Ze bleken last te hebben van ijsvorming. IJsklompen vallen er onderweg af, stuiteren naar achteren en beschadigen de onderkant.

De Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen (DVIS), die de veiligheid van de spoorwegen in België bewaakt, heft het verbod pas op als de Belgische spoorwegen aantonen dat de treinstellen betrouwbaar zijn. Volgens de NS staan de technische specialisten in nauw contact met elkaar om de treinen zo snel mogelijk weer te kunnen laten rijden.

Door het uitvallen moeten reizigers van en naar België twee keer overstappen. De treinen van de Thalys die naar België en Frankrijk rijden, hebben geen problemen en ook de Fyratrein tussen Amsterdam en Breda rijdt nog.

Ook voordat het ging vriezen, had de rood-witte Fyra, die nog maar ruim een maand de Beneluxtrein vervangt, grote problemen. Volgens de website Failra, die de vertragingen bijhoudt, kwam de helft van de treinen te laat. Ook kwamen 130 treinen van de 2350 treinen nooit aan.

De voorzitter van de Belgische Kamercommissie Sabien Lahaye-Battheu vindt het hoog tijd om NS en de Belgische NMBS ter verantwoording te roepen. "Wij zouden graag van alle betrokkenen horen hoe ze de problemen oplossen, hoe snel en of ze aan alternatieven denken." Paulus Jansen (SP) is als voorzitter van de Kamercommissie Infrastructuur akkoord met een gezamenlijke Nderlands-Belgische hoorzitting.

De Fyra-treinen, voor 20 miljoen euro per stuk in Italië gekocht, vertonen mankementen. Reizigersorganisaties zijn bovendien boos dat de toeslagvrije Beneluxtrein is afgeschaft. Wie direct naar België wil, kan alleen nog met de Fyra. Een retourtje Rotterdam-Antwerpen is twee keer zo duur geworden (40 euro) berekende het Belgische TramTreinBus.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden