Voetbal houdt BIMhuis-publiek en musici in de ban

AMSTERDAM - Het optreden van het Trio Van Bommel/Zwemmer/Beukman, vrijdag in het Amsterdamse BIM-huis, startte voor welgeteld twintig mensen. Pas halverwege de avond kwam hierin verandering en groeide de belangstelling. Het duurde tot de pauze voor ik de reden doorkreeg. Saxofonist Ab Baars haalde me uit mijn droom: "Een-een" , riep hij triomfantelijk tegen bassist Ernst Glerum, die net binnenkwam. Baars doelde op de uitslag van de wedstrijd tussen Duitsland en het GOS. Ook jazzmuzikanten en -liefhebbers volgen blijkbaar het EK-kampioenschap.

Eerder die avond maakte ik me ernstig zorgen. Ik begreep niet waarom er zo weinig belangstelling was voor een concert in het BIM-huis. Concerten van beginnende musici zelfs van uitgesproken avantgardistenworden daar doorgaans veel beter bezocht. Het weer kon het ook niet zijn, want zo warm of benauwd was het die avond niet. En de muziek van het Trio Van Bommel/Zwemmer/Beukman was nou ook niet zo vreselijk. In tegendeel!

Vergeleken met een concert, anderhalf jaar geleden in de BIM-huis-serie Hollandse Nieuwe, klonk het trio een stuk welluidender en beter ingespeeld. Alleen aan de te introverte presentatie kan nog veel worden verbeterd. Een simpele presentatiemicrofoon zou wonderen doen.

In zekere zin put het trio evenzeer uit de rijke jazztraditie als menig conservatorium-jazzbandje. Alleen verwerkten pianist Frank van Bommel, bassist Carl Beukman en slagwerker Tim Zwemmer die invloeden in een meer eigenzinnig en hedendaags kader. Op een enkel werk van Misha Mengelberg na, speelde het trio uitsluitend eigen stukken.

De melodieen klonken speels, de thema's spits en pakkend. Voor improvisatie was alle ruimte. De solo's waren inventief en varieerden van Morton Feldman-achtige fluisterzachte ingetogenheid tot Cecil Taylor-achtige orkaankracht.

Een doorsnee pianotrio vormen Van Bommel, Zwemmer en Beukman beslist niet. Zowel Van Bommel als Zwemmer bespeelden het harmonium, een wel zeer onjazzachtig instrument, waaruit zij echter bijzonder jazzy klanken toverden. Ze bespeelden het vierhandig, begeleid door de fraai strijkende Beukman. Later die avond vormden ze een merkwaardig piano/harmonium/bas-trio, waarin de toetsinstrumenten intrigerende dissonanten voortbrachten.

En de inmiddels redelijk bevolkte zaal? Die waardeerde de voorhoedemuziek van het trio met enthousiast applaus.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden