Voertuigen RandstadRail blijven ontsporen

door Bart Zuidervaart

Nog meer tegenslag: nieuwe ontsporingen zorgen weer voor uitstel van RandstadRail. Het lightrailproject blijft weinig bespaard.

Medewerkers van het Haagse vervoerbedrijf HTM deelden zaterdagmiddag nog nietsvermoedend de nieuwe dienstregeling uit, totdat om vier uur ’s middags van hogerhand werd ingegrepen. De start van RandstadRail 3, het traject tussen Den Haag Loosduinen en het Centraal Station, zal niet vandaag zijn, maar wordt uitgesteld. „Het verbaast ons niet meer. We waren al moedeloos”, verzucht een HTM-medewerker.

Tijdens de testritten vorige week schoot tweemaal een RandstadRail-voertuig uit de rails. Woensdag door een menselijke fout, vrijdagavond zou een braam op een wissel de oorzaak zijn geweest. De start is minimaal een week opgeschoven.

RandstadRail blijft weinig bespaard. Het traject tussen Loosduinen en het Centraal Station is het enige dat nog niet in gebruik is. De lijnen tussen de Haagse Monstersestraat en Oosterheem in Zoetermeer en tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Hofplein gingen eind oktober open. Op die routes ontspoorden snel na elkaar vier voertuigen. Bij een van de ongelukken raakten zeventien passagiers lichtgewond. De Inspectie Verkeer en Waterstaat legde alle vervoer meteen stil.

Sindsdien vechten de opdrachtgever van het prestigieuze project, het stadsgewest Haaglanden, en de exploitanten, de vervoerbedrijven HTM en RET, tegen het beeld dat in de aanloop naar de ingebruikname onverantwoorde beslissingen zijn genomen. Het imago van RandstadRail verkeert op een dieptepunt.

RandstadRail startte op 29 oktober vorig jaar. Oorspronkelijk stond de opening voor 3 september gepland, maar door technische problemen verschoof de deadline enkele malen. De druk om eind oktober te rijden was groot. Reizigers tussen Den Haag en Zoetermeer en tussen Den Haag en Rotterdam Hofplein waren al maanden op vervangend busvervoer aangewezen, nadat de NS begin juni hun dienstregeling daar stopzetten.

Vorige week werd bekend dat de bestuurders van Haaglanden verzuimd hebben vorig jaar oktober de veiligheidsproblemen te melden aan de Inspectie Verkeer en Waterstaat. De Inspectiedienst gaf toen haar goedkeuring voor de ingebruikname.

Siemens, dat de elektronische beveiliging voor RandstadRail heeft aangelegd, zegt dat ze het stadsgewest in de zomer meermaals heeft gewaarschuwd voor haperende wissels. De ontsporing waarbij de gewonden vielen, ontstond door een ’corrupte’ spoorwissel. Uit onderzoek is gebleken dat op dat moment zestig wissels niet in orde waren.

Lightrail-specialisten bekritiseren de korte testperiode van RandstadRail. De dienstregeling zou slechts drie dagen volledig zijn getest. Met een vergelijkbaar systeem in Duitsland werd jaren proefgedraaid.

De problemen rond het één miljard kostende project zorgen voor toenemende politieke druk. De CDA-fractie in Den Haag wil een spoeddebat met VVD-wethouder Van Woensel (vervoer), die ook bestuurder van stadsgewest Haaglanden is. De gemeenteraad in Zoetemeer wil een onafhankelijk onderzoek naar de ’onacceptabele kwaliteit’ van het vervangend openbaar vervoer. Dit busvervoer is de afgelopen twee maanden gratis geweest, maar vervoerbedrijven RET en HTM vragen vanaf vandaag weer geld.

Minister Peijs (verkeer) zegt het ’buitengewoon onverstandig’ te noemen dat Haaglanden informatie heeft onthouden aan de Inspectiedienst. „Je mag nooit met de veiligheid van mensen spelen.” Ze gaat de verantwoordelijken aanspreken.

Wanneer RandstadRail weer op de trajecten Den Haag-Zoetermeer en Den Haag-Rotterdam rijdt, is onbekend.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden