Voedingsindustrie worstelt met wantrouwige consumenten

Minder dan de helft van de Nederlanders gelooft dat de industrie de waarheid spreekt, blijkt uit rapport

Het botert niet tussen consument en levensmiddelenindustrie. Dat komt door berichten over rundvlees dat ook paard bevat, de plofkippen en conserven met te veel zout, schrijft de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (NFLI) in een gisteren uitgekomen rapport. Daarom belooft de voedingssector opener te zijn over waar het eten vandaan komt, hoe het is geproduceerd en waarom een teler of boer voor een bepaalde productiewijze kiest.

'Spreek smakelijk' heet het rapport waarin de levensmiddelenindustrie haar belang voor Nederland benadrukt. Zo is de gehele keten van de voedingsindustrie goed voor 10 procent van de banen in Nederland en verdienen voedingsbedrijven tientallen miljarden euro's. "Het buitenland kijkt er met bewondering naar", zegt NFLI-directeur Philip den Ouden. Toch is er weinig vertrouwen in de industrie. Minder dan de helft van de Nederlanders gelooft dat de industrie de waarheid spreekt.

Dat heeft te maken met onduidelijke informatie over geur- en smaakstoffen en conserveringsmiddelen, zeggen onderzoekers. Het lukt de industrie niet daar begrijpelijke informatie over te geven. Sociale media spelen daar ook een rol in, stellen de onderzoekers. Daar 'vertroebelt de grens tussen feit en emotie'. Hoe de voedingsindustrie op sociale media helderheid kan brengen, weet Den Ouden nog niet. Wel denkt hij dat de industrie mee zal moeten doen met de discussies op sociale media . "Van brancheorganisaties tot aan individuele werknemers zelf."

Een groot dilemma voor de sector is de spanning tussen wat betrokken burgers willen en wat calculerende consumenten doen. Zo hechten burgers aan voedselzekerheid, gezondheid, dierenwelzijn en eerlijke handel. Als diezelfde Nederlandse burger een portie kipfilet wil kopen, blijkt dierenwelzijn ineens minder belangrijk en is de prijs doorslaggevend.

Eenzelfde mechanisme is te zien bij voedselverspilling. Consumenten hebben de neiging om het achterste pakje uit de rekken te plukken vanwege langere houdbaarheidsdata. Gevolg is dat de supermarkt de pakjes voorin niet verkoopt en weg moet gooien. De Belgische supermarktketen Delhaize heeft daar iets op bedacht. Leg minder in de schappen, en zorg ervoor dat de houdbaarheidsdatum niet verschilt. Pas als alles op is, mogen de vakkenvullers de zakjes kropsla met een lange houdbaarheidsdatum in de rekken leggen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden