Vliegtuigen Air France-KLM steeds beter bezet

Beeld Reuters

Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM heeft in augustus opnieuw meer passagiers vervoerd. In totaal vlogen ruim 9,5 miljoen mensen met de vliegtuigen van de groep, waarvan naast Air France en KLM ook de regionale dochter HOP! en Transavia deel uitmaken. Dat is 2,3 procent meer dan in dezelfde maand een jaar geleden.

De groei is procentueel vooral hoog bij lange afstandsvluchten naar Azië, Noord- en Zuid-Amerika, maar in absolute aantallen blijft Europa de belangrijkste bestemming voor de groep. KLM groeide het minst van de verschillende merken: het aantal passagiers steeg met 1,9 procent tot ruim drie miljoen. De Franse tak (Air France en HOP!) vervoerde ruim 4,7 miljoen mensen, wat een stijging betekent van 2,3 procent. Transavia deed het nog iets beter met een groei van 2,6 procent naar 1,8 miljoen passagiers.

Het is de tweede maand op rij waarin de Franse tak sneller groeit dan de Nederlandse, maar daar is wel sprake van een inhaalslag. Gemeten vanaf het begin van het jaar zag Air France nauwelijks groei in passagiers, terwijl KLM bijna 5 procent meer passagiers vervoert dan in dezelfde periode een jaar geleden. Air France kampte eerder dit jaar met stakingen waardoor veel vluchten uitvielen.

Bovendien zitten de vliegtuigen bij KLM veel voller dan bij Air France. In augustus kwam de bezettingsgraad uit op 91,8 procent, een stijging van 0,4 procentpunt ten opzichte van een jaar eerder. Air France wist 89,7 procent van de beschikbare stoelen te verkopen, en dat is 1,2 procentpunt meer dan in augustus 2017. Transavia zag de bezettingsgraad in augustus juist dalen, maar met 93 procent weet het nog altijd zijn vliegtuigen het beste te vullen. De gemiddelde bezettingsgraad voor de groep ligt op 90,8 procent.

Bij de vrachtdivisie zitten de vliegtuigen een stuk minder vol: bij KLM in augustus voor ongeveer twee derde, terwijl Air France zijn vliegtuigen nog niet voor de helft gevuld krijgt.

Salaris topman

De nieuwe baas van Air France-KLM, de Canadees Ben Smith, heeft bedongen dat hij bij een gedwongen vertrek een vergoeding meekrijgt van zo’n 4,5 miljoen euro. Dat blijkt uit documenten die de luchtvaartcombinatie op de eigen website heeft geplaatst. Eerder meldde het Franse persbureau AFP dat het zelfs om 8,5 miljoen euro zou gaan, hetgeen bevestigd zou zijn door het bedrijf zelf.

Smith is de opvolger van de Fransman Jean-Marc Janaillac, die in mei opstapte na een conflict met de vakbonden. Hij gaat jaarlijks 900.000 euro verdienen, nog los van eventuele bonussen of andere vergoedingen, waardoor zijn salaris kan oplopen tot 4,25 miljoen euro per jaar. Vakbonden lieten eerder al hun onvrede blijken over de beloning van Smith, die fors hoger ligt dan die van zijn voorganger.

Lees ook:

De Canadees Ben Smith moet orde op zaken stellen bij Air France-KLM

De ervaren Benjamin Smith moet Air France-KLM naar rustiger vaarwater manoeuvreren, als eerste topman van niet-Franse afkomst. Franse vakbonden zijn ontstemd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden