'Vliegende start' voor Ahold in Thailand

Van onze redactie economie ZAANDAM - Ahold krijgt een flinke voet aan de grond in Thailand door een belang van 49 procent te nemen in de grootste supermarktketen van het land. Het moederconcern van onder meer Albert Heijn betaalt ongeveer 170 miljoen gulden voor zijn deelname in de keten van dertig winkels.

De samenwerking met de Central Group, die voor 51 procent eigenaar blijft van haar supermarkten, is de grootste stap die Ahold tot nu toe in Azië heeft gezet. Eerder dit jaar werd een belang van 60 procent genomen in drie supermarkten in Maleisië en één in Singapore. Terwijl dit najaar in Indonesië de eerste supermarkten van het concern hun deuren moeten openen. Ook in Maleisië breidt Ahold uit middels het openen van nieuwe winkels.

“We zijn bijzonder in onze nopjes dat we in Thailand op deze schaal kunnen starten”, aldus een zegsman van Ahold in Zaandam. Van de dertig supermarkten zijn er 22 te vinden in de Thaise hoofdstad Bangkok. De overige zijn gevestigd in andere Thaise steden.

De keten is momenteel goed voor een omzet van omgerekend zo'n 800 miljoen gulden per jaar. Ahold wil die omzet in vijf tot tien jaar verdubbelen.

De huidige winkels zijn “zeer modern en zouden in Nederland niet misstaan”, meent de Ahold-woordvoerder. Dat moderne karakter verklaart wellicht dat Ahold per vestiging vijf tot zes miljoen gulden moet neertellen voor een minderheidsbelang. De winkels zijn ook in oppervlakte vergelijkbaar met Nederlandse Albert Heijn-vestigingen.

Ahold onderzoekt de komende maanden de boeken van de supermarktketen en verwacht half oktober de zaak af te ronden. De exacte prijs die Ahold zal betalen, hangt mede af van de uitkomst van dit boekenonderzoek.

De principe-overeenkomst met de Thaise Central Group komt nog geen maand na de definitieve overname van de prestigieuze Amerikaanse keten Stop & Shop, die Ahold vijf miljard gulden heeft gekost. Verder hoopt het Zaanse concern nog dit jaar overeenstemming te bereiken met Chinese partners over het openen van supermarkten in Shanghai.

Alle Aziatische Ahold-vestigingen, ook de dertig in Thailand, krijgen de naam van de Amerikaanse dochter Tops, zo is eveneens gisteren bekendgemaakt. De gemeenschappelijke naam moet er onder meer voor zorgen dat de consument de supermarkten met 'internationale kwaliteit' gaat associëren. Verder levert het voeren van één naam en huisstijl grote kostenvoordelen op. Zo kan voor één eigen merk reclame worden gemaakt en kan daarvoor in het groot worden ingekocht.

De deelname in de grootste keten van Thailand vormt volgens Ahold dan ook een “uitstekende basis voor een vliegende start” in dit Aziatische land. Die start komt nog geen jaar nadat Ahold in Singapore een kantoor opende om vandaar de Aziatische markt te gaan veroveren.

De partner van Ahold in Thailand, de Central Group, is in 1947 als warenhuisonderneming opgericht door Tiang Sutchichart Chirathivat. Het bedrijf, dat nog steeds in familiehanden is, verricht ook activiteiten in de groothandel, vastgoed, het hotelwezen, franchising en productie. De omzet bedraagt circa 4 miljard gulden per jaar.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden