Vliegen met 'Uiver' is hard werken

Met motoren druipend van de olie is gistermiddag een dubbelganger van het beroemde KLM-vliegtuig 'Uiver' geland op Schiphol. Net als in 1934 toen de echte Uiver de luchtrace Londen-Melbourne had gewonnen, stonden vele duizenden mensen het toestel op Schiphol op te wachten.

Het toestel, een DC-2, is door het luchtvaartmuseum Aviodome geleend van een excentrieke Amerikaanse miljonair. Als Aviodome vóór oktober anderhalf miljoen gulden heeft ingezameld, kan het museum het vliegtuig kopen.

De DC-2 ziet er precies hetzelfde beschilderd als de originele Uiver, die al op zijn tweede vlucht neerstortte in de Syrische woestijn. De 'nieuwe' Uiver draagt ook dezelfde registratieletters AJU. Alleen het Internetadres (www.dc2.nl) staat wat vreemd op de klassieke romp.

Dat de motoren en propellers van de DC-2 besmeurd waren met olie, is volgens een van de vliegers, Jan Cocheret, 'normaal'. ,,Je moet de oliekan er vaak bij houden.'' Cocheret, gezagvoerder op een moderne Boeing 757, heeft een bijscholing gehad om te vliegen op dit klassieke vliegtuig. ,,Het is hard werken, je hebt nog echt spierkracht nodig voor de besturing.''

Na de lange vlucht van het zuiden van de Verenigde Staten, via Canada, Groenland, IJsland, Schotland en Engeland naar Schiphol, heeft Cocheret ,,het grootst mogelijke respect voor de piloten die met de DC-2 de halve wereld over vlogen.''

Cocheret en de andere vliegers hadden ook nog de hulp van twee moderne Orions van de Koninklijke Marine, die tot Schiphol in formatie meevlogen ,,Zij hielden ons steeds op hun radar en ze wezen ons ook de weg om vrij van wolken te blijven. Vroeger zaten de vliegtuigen soms heel lang in de wolken.''

Die wolken zijn de historische Uiver bijna noodlottig geworden in Australië. Verdwaald in zwaar weer, werd de Uiver gered door de bevolking van de plaats Albury. De burgemeester liet de straatverlichting knipperen in morse-alfabet zodat de vliegers wisten waar ze waren. Alle auto's werden naar de paardenracebaan gestuurd om bij te lichten voor een noodlanding. In Albury staat nu ook een replica van de Uiver, al vliegt die niet meer.

Of Aviodome de DC-2 na de aankoop vliegend kan houden is nog maar de vraag. De komende weken zal het toestel vijftien grote en kleine Nederlandse vliegvelden bezoeken voor de geldinzameling. Daarna zal stevig onderhoud noodzakelijk zijn. Vrijwilligers van de Dutch Dakota Association, die zich vooral richt op de opvolger van de DC-2, de iets grotere DC-3, weten hoeveel geld en tijd dat kost. De DDA heeft zelf ook nog plannen om een DC-2 te restaureren. ,,Dat kost tien tot vijftien jaar tijd'', zei een vrijwilliger. De verroeste romp - zwaar gehavend, met kapotte en verwrongen ramen - was gisteren decorstuk bij het feestje van Aviodome.

Sinds een Dakota van de DDA in 1996 verongelukte in de Waddenzee, moeten passagiers van de DDA eerst een maand lid zijn van de organisatie voordat ze mee mogen vliegen. Het aantal passagiers en dus ook de inkomsten van de DDA zijn daardoor sterk verminderd. De DC-2 van Aviodome mag helemaal geen passagiers vervoeren. Dus het geld om het toestel luchtwaardig te houden, moet ergens anders vandaan komen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden