Vliegen met Finnair? Eerst even op de weegschaal

Een Airbus A320 van Finnair stijgt op vanaf Charles de Gaulle airport in Roissy, Frankrijk.Beeld REUTERS

Finnair doet een proef met het wegen van de individuele passagiers. Niet om ze te laten betalen voor overgewicht, maar om het totale gewicht van passagiers, vracht en kerosine per vlucht beter te kunnen inschatten. 

De Finse luchtvaartmaatschappij heeft op de eerste dag van de proef om passagiers te wegen al 180 mensen bereid gevonden mee te doen. Naast hun gewicht inclusief handbagage, wordt er ook gevraagd naar leeftijd, reisdoel en passagiersklasse.

Alle informatie wordt volgens Finnair anoniem verwerkt, maar de proef wekt toch enige bevreemding. Want waarom wil een luchtvaartmaatschappij dit weten? Is het een opmaat naar het verplicht aanvinken van je gewicht als je een ticket boekt, en misschien wel bijbetalen als je (ver) boven het gemiddelde gewicht uitkomt? Geenszins, volgens een bij de BBC geciteerde woordvoerder van Finnair. Het gaat om een meer accurate calculatie van het totale gewicht aan passagiers, vracht en kerosine van de vluchten van Finnair.

Dagelijks zijn er op de luchthaven van het Finse Helsinki duizenden passagiers te vinden. Ze zijn dik, dun, lang of juist klein, met veel of weinig bagage en afkomstig uit alle windstreken. Want ondanks de wat geïsoleerde ligging in Noord-Europa dient de luchthaven als hub voor veel - voornamelijk - Aziatische bestemmingen. En dat is nu net een van de redenen waarom de Finse luchtvaartmaatschappij Finnair wat meer wil weten over het gewicht van zijn passagiers.

Gemiddelden geen goede maat

Finnair werkt nu met gemiddelden die zijn vastgesteld door de European Aviation Safety Agency (EASA). De EASA gaat er vanuit dat een gemiddelde man 84,6 kilogram weegt, de gemiddelde vrouw 66,5 en een kind onder de 12 gemiddeld 30,7. Maar uit onderzoek van de EASA zelf blijken al grote onderlinge verschillen. Zo zou de mannelijke passagier die eersteklas reist gemiddeld zwaarder zijn dan een man in de economy klasse. Bij vrouwen is dat weer net andersom. Verder hebben passagiers zomers gemiddeld veel minder handbagage dan in de winter. Ook weegt de handbagage van mannen gemiddeld meer dan die van vrouwen. 

Precies om dit soort geconstateerde verschillen, wil de Finse luchtvaartmaatschappij nu onderzoeken hoe dit zit bij passagiers die met hun maatschappij vliegen. Denk aan de lange Finse man tegenover de tengere Japanse vrouw, die beiden niet in de buurt van het EASA gemiddelde komen.

Finnair wil in totaal 2000 mensen op de weegschaal zien. In de zomer volgt deel 2 van de proef, omdat passagiers dan veelal lichtere kleding dragen en in hun bagage meenemen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden