Visuele pracht en melodrama na de grote oorlog

The Water Diviner

Regie: Russell Crowe.

Met Russell Crowe, Jai Courtney, Olga Kurylenko, Yilmaz Erdogan.

***

Met 'The Water Diviner' maakt Russell Crowe zijn speelfilmdebuut. En de Australische acteur uit films als 'Gladiator' en 'A Beautiful Mind' maakt het zichzelf niet makkelijk met dit epische avontuur over een man die vlak na de Eerste Wereldoorlog op zoek gaat naar zijn drie verdwenen zonen.

De slag op het schiereiland Gallipoli is vanuit Europees perspectief misschien een wat abstract verhaal, voor Australiërs beslist niet: met het taaie militaire treffen tussen het Australian and New Zealand Army Corps en de Turken, raakte hun land in 1915 betrokken bij het bloedige internationale conflict. Nog ieder jaar worden de gevallenen op 25 april herdacht met ANZAC Day.

Crowe speelt Joshua Connor, een boer in de Australische outback aan wiens familiegeluk abrupt een einde komt nadat zijn jonge zonen naar het verre front zijn vertrokken en vermist raken. Een paar jaar later reist hij naar de plek des onheils om tenminste hun lichamen te vinden.

Loopgravengevechten ensceneren, een nationaal trauma verbeelden, Crowe's carrièrestap duidt op ambitie. Tegelijkertijd bedient hij zich van cliché's en gemakzuchtige keuzes die van 'The Water Diviner' een kitscherig melodrama maken. Soms werkt dat wel. De flashback waarin de jonge vader met zijn jochies tegen de achtergrond van een blauwe hemel moet schuilen voor een knalrode stofstorm is in z'n ongegeneerde visuele pracht wel charmant.

Maar eenmaal op Turkse bodem staan de kleurenfilters, slow motion en verlekkerde blikken op exotische marktstalletjes het feitelijke drama een beetje in de weg.

Joshua ontwikkelt een opmerkelijke band met een Turkse officier, destijds op het slagveld aanwezig, die de Australiër bij zijn zoektocht helpt. Schuld, vergeving, handreikingen tussen voormalige vijanden, het zijn mooie thema's. Maar Crowe en zijn scenarioschrijvers houden zich liever bezig met andere dingen: actie, achtervolgingen en een voorzichtige romance met een hoteleigenaresse in Istanbul. In de gedaante van het Oekraïense model Kurylenko oogt de alleenstaande moeder niet heel Turks, maar met haar levendige blik en kosmopolitische levenshouding fleurt ze de grauwe naoorlogse boel wel op.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden