recensie

Visuele bravoure stuwt de vrouwvriendelijke thriller Widows voort

Weduwe Veronica pleegt een lucratieve kraak met andere weduwen. Beeld -
Weduwe Veronica pleegt een lucratieve kraak met andere weduwen.Beeld -

Widows
Regie: Steve McQueen
Met Viola Davis, Michelle Rodriguez, Elizabeth Debicki, Cynthia Erivo, Brian Tyree Henry, Daniel Kaluuya, Colin Farrell, Liam Neeson en Robert Duvall
★★★☆☆

De openingsscène is een voltreffer, een kraakhelder tableau: twee geliefden liggen in bed en zoenen hartstochtelijk. Ze worden gespeeld door de Afro-Amerikaanse actrice Viola Davis en de Ier Liam Neeson. De vraag die de bedscène meteen oproept, is waarom je in grote Amerikaanse films zelden zo’n interraciale liefdesrelatie ziet.

Dat wil zeggen: recentelijk was er wel meer beweging op dat vlak, denk aan de gemengde koppels in ‘The Big Sick’, ‘Loving’ en Oscarwinnaar ‘Get Out’. Voor andere in het oog springende voorbeelden moeten we verder terug in de tijd: ‘Monster’s Ball’ (uit 2001) en vooral Tarantino’s ‘Jackie Brown’ (1997), met de onvolprezen Pam Grier in de titelrol.

Knap wel, hoe de Engelse, in Amsterdam woonachtige regisseur Steve McQueen je meteen aan het begin van zijn nieuwe film ‘Widows’ tot nadenken stemt.

Vijf jaar na zijn Oscarwinnende slavernijdrama ‘12 Years a Slave’ is hij terug met een groots opgezette misdaadfilm waarin een Afro-Amerikaanse vrouw van middelbare leeftijd de leiding neemt. Viola Davis speelt de pittige, kortgeknipte Veronica, die zich na de dood van haar criminele echtgenoot gedwongen ziet met andere weduwen een lucratieve kraak te plegen.

Widows volgt het bekende procedé waarin diverse karakters bij elkaar komen om de overval uit te dokteren. De vrouwen hebben verschillende sociale en etnische achtergronden. Wat ze gemeen hebben, is dat hun mannen er een zootje van hebben gemaakt. De dames (naast Davis treffen we Rodriguez, Debicki en Erivo) zijn achtergebleven met schulden en besluiten hun lot in eigen hand te nemen.

Daar tussendoor krioelt allerhande crapuul: criminelen (vertolkt door Henry en Get Out-acteur Kaluuya) die azen op politieke macht en niet kijken op een bloedspoor meer of minder. Ze nemen het op tegen lokale politici (Farrell en de 87-jarige Duvall) die zich met corruptie, racisme en nepotisme staande proberen te houden.

Hedendaagse realiteit

Dit is een schets van Amerika waarin politiek en misdaad zijn verweven. Een onschuldige zwarte jongen wordt op klaarlichte dag doodgeschoten door een blanke agent. Wapens zijn vrij verkrijgbaar. Veel meer dan andere ‘heist films’ (overvalfilms) speelt Widows in op een hedendaagse maatschappelijke realiteit. De toon is niet jolig, zoals in het eerder door vrouwen gedragen ‘Ocean’s Eight’, eerder grimmig.

Visuele bravoure stuwt de misdaadfilm voort, maar inhoudelijk worden de ambities niet helemaal waargemaakt. De vrouwvriendelijke thriller is te druk bevolkt om alle personages en vooral hun zieleleven recht te doen. Ook Chicago blijft als hoofdlocatie op afstand. De film, geïnspireerd op een gelijknamige Engelse tv-serie uit de jaren tachtig, blijft er een beetje boven zweven. Alsof er in alle drukte geen tijd meer was om te aarden.

Elke week worden de nieuwste films besproken door onze recensenten. U leest de recensies hier.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden