Vissnijdster met visobsessie

BELINDA VAN DE GRAAF

Silent City
Regie: Threes Anna. Met Laurence Roothooft.

¿¿¿

Je wordt er vissig van, van alle vissen in de Nederlandse film. Van de mosselkwekers in 'l'Amour des Moules' tot de hengelaars in 'V.I.S.S.E.N.'. En van de naar adem happende vis in de Hollandse restaurantkeuken ('Nick' van Fow Pyng Hu) tot de visdromen van een Belgische in Japan.

De laatste film, 'Silent City', volgt een jonge vrouw die haar werk in een visrestaurant opzegt en op stage gaat in de keuken van een Japanse vismeester. In Tokio, tussen de niet of nauwelijks Engels sprekende Japanners (jij vis snijden?), ontspint zich dan een soort 'Lagelandse Lost in Translation' waarin taal- en cultuurverschillen domineren. In groter verband gaat het over hoe moeilijk het is om contact te maken en te integreren in een andere cultuur.

Rosa - gespeeld door de sprieterige, Antwerpse actrice Laurence Roothooft - wordt op zichzelf teruggeworpen en ontwikkelt als vissnijdster een ware visobsessie. Ze praat tegen vissen en droomt over vissen. In de mooiste en grappigste scène van de film, die zich afspeelt in een badhuis, wordt ze - bubbelend onder water - zelf een beetje vis.

Threes Anna, die in de jaren negentig het theatergezelschap Dogtroep leidde en zich als romanschrijfster en filmregisseuse ontwikkelde tot multitasker in de kunsten, bewerkte haar eigen roman 'De Stille Stad' tot een film waarin ze vertelt in beelden, niet in woorden. De westerling verstrikt in de Aziatische metropool roept wel wat déja-vugevoelens op, en de ijle acteerstijl neigt naar maniërisme. Gelukkig hebben we de visblues. Die maakt veel goed.

'Silent City' is genomineerd voor het Gouden Kalf voor Beste Production Design, en met 'Kauwboy' en 'Hemel' voor de prijs van de Nederlandse Filmkritiek.

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden