Opinie

Visieloos KPN zou moeten gaan voor open internet

null Beeld anp
Beeld anp

KPN maakt een grote vergissing als hij internetdiensten als Skype en Whatsapp apart in rekening brengt. De klant zou er nummer één moeten zijn.

KPN en consorten mogen hun mobiele internetters geen extra kosten berekenen voor het gebruik van chatdiensten als Skype en WhatsApp, vindt minister van economische zaken Verhagen.

Dit pleidooi voor internetvrijheid kan KPN behoeden voor een grote vergissing: zijn interne beslommeringen zwaarder te laten wegen dan het belang van de klant.

Als KPN luistert, tenminste. Het concern stelde dit voorjaar vast dat mensen veel minder dan vroeger sms'en en telefoneren, omdat ze met hun smartphones gebruik maken van internet-alternatieven als WhatsApp en Skype. KPN broedt op prijsverhogingen voor specifieke toepassingen van het mobiele internet die zijn sms- en telefoondiensten beconcurreren. Het is een treffend voorbeeld van hoe klanten de dupe kunnen worden van het gebrek aan visie van hun leverancier.

KPN doet of de groei van het smartphone-gebruik nieuw is. Maar T-Mobile moest zijn capaciteit anderhalf jaar geleden al enorm vergroten om het gebruik van met name de iPhone bij te benen. Veel belangrijker is echter het principe van netneutraliteit. Als KPN voor de ene dienst wel extra geld vraagt en voor de andere niet, gaat het bedrijf per definitie meekijken met wat zijn klanten op internet doen - en daar ook invloed op uitoefenen door het ene te ontmoedigen en het andere te stimuleren.

Het extra belasten van specifieke diensten veroorzaakt ook ongelijkheid. In bedrijven, of onder mensen met familie in het buitenland, kan de internettelefoondienst Skype een grote rol spelen. Voor scholieren zou het sms-alternatief WhatsApp wel weer eens heel belangrijk kunnen zijn.

KPN is qua internetsnelheid en kosten een middelmatige provider. Maar het is een geweldige marketeer, een geldmachine die dit jaar ondanks de tegenvallers en een lopende sanering nog altijd rekent op een forse winst. Vorig jaar haalde het bedrijf een nettowinst van 1,7 miljard euro.

Het concern reageert hooghartig en ongevoelig op de kritiek over internetvrijheid. KPN gebruikt het omstreden deep packet inspection (dpi) om het internetgedrag van zijn individuele klanten in kaart te brengen. In een reactie zei het concern dat het de berichtjes van zijn klanten heus niet leest. En het extra in rekening brengen van specifieke internettoepassingen verklaart het concern met een verhaal over de toenemende kosten van het veel intensievere mobiele-internetgebruik.

Maar dat is niet waar het om draait. Minister Verhagen legt terecht en op tijd de nadruk op internetvrijheid en het belang van de consument. KPN kan twee dingen doen: Ze kan in een oude reflex schieten en een blik advocaten opentrekken, juridisch gaan tegenwerken en de zaak gaan rekken. Of ze kan de minister dankbaar zijn voor het feit dat hij ook geduchte concurrenten als T-Mobile en Vodafone verbiedt de internetvrijheid aan te tasten, en zo instaat voor een gelijk speelveld.

In een vrije markt zullen de interne beslommeringen van KPN de klant terecht een zorg zijn. Als KPN van zijn klanten houdt, bevestigt en versterkt het bedrijf hun vertrouwen door in te staan voor een volledig open en onbespied internet.

Het kan best kloppen dat de huidige tarieven van mobiel internet in het algemeen omhoog moeten omdat ze de kosten niet dekken, maar dat is de klant best uit te leggen. Vervolgens kan de markt perfect haar werk doen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden