Virussen

Waar het volgens Katholiek Nieuwsblad de komende week tijdens het ad-liminabezoek van de Nederlandse bisschoppen in Rome over zal gaan, is hoe zij denken ,,de zwaar ondervoede patiënt, waarin de virussen nog volop woeden, geleidelijk tot herstel te brengen.''

De Roermondse bisschop F. Wiertz, die zijn tweede ad-liminabezoek aflegt, onderschrijft deze zorgen maar ziet desondanks de toekomst 'vastberaden tegemoet'. Gelukkig, zegt hij in zijn eigen bisdomblad De Sleutel , is de tijd dat de rk kerk in Nederland verdeeld werd door richtingenstrijd nu voorbij. En door welbewust te kiezen voor eigen opleidingen van priesters, diakenen en geschoolde leken, is ook de discussie over kerkopvatting in zijn bisdom naar de achtergrond geraakt. Toch is er ook in het Limburgse geen enkele reden voor triomfalisme, geeft hij toe. Problemen zat. Geloofsoverdracht op de jongste generatie bijvoorbeeld is een grote zorg.

Mel Gibsons verfilming van de laatste twaalf uren van Jezus' leven blijven de gemoederen van voor- en tegenstanders beroeren. Zo steekt het Amerikaanse evangelische maandblad Christianity Today een pagina's lange, uit louter superlatieven bestaande lofzang af op de rolprent, terwijl het Britse rk weekblad The Tablet in zijn hoofdredactioneel commentaar ernstig waarschuwt tegen Gibsons The Passion of the Christ. De film zou wel eens kunnen worden misbruikt als rechtvaardiging voor een opleving van christelijk antisemitisme -,,dat kwaadaardige virus dat bewezen heeft de verdorven capaciteit te bezitten zich aan te passen en te overleven''. De oude vorm van het virus bestaat, aldus The Tablet, nog steeds, niet ver onder de oppervlakte, in extreem-rechtse nationalistische bewegingen in Europa en daarbuiten.

Het Groninger Sow-blad Kerk in Stad begint een serie opiniërende artikelen over de film. Jaap Goorhuis bijt het spits af, met het verwijt aan al die evangelische fundamentalisten die de film juichend binnenhalen, dat zij de Bijbel als een geschiedenisboek beschouwen. 'Bijbelse analfabeten' noemt hij ze, die niet in staat zijn fundamenteel te lezen, ofwel 'de werkelijkheid van de tekst te laten spreken'. ,,Die geeft geen toegang tot de wereld van de historische feitelijkheid daaràchter.'' Het evangelieverhaal over de kruisdood is, aldus Goorhuis, net als het verhaal van Jezus die op het water loopt, geen historische informatie, maar geloofsverkondiging.

J. Lakerveld, redactielid van het veertiendaagse Nederlands gereformeerde tijdschrift Opbouw, heeft het boekenweekgeschenk van dit jaar al gelezen. Met enige gretigheid, bekent hij, begon hij aan 'Spitzen' van Thomas Rosenboom. Het liep uit op een teleurstelling. Het oppervlakkige, lege bij elkaar gelogen leven van Esther, en Bijman, de andere hoofdpersoon, die na zijn mislukte seksuele relatie met haar de zinloosheid van zijn leven inziet: ,,Jammer,'' vindt Lakerveld, ,,zoveel talent verspild aan dit verhaalgegeven.'' Literair gezien moeten we misschien wel blij zijn met dit geschenk, maar, citeert hij met instemming de 'erudiete christencriticus' C. Rijnsdorp: 'een beoordeling uit zuiver literair oogpunt is een hogere vorm van scheelzien'.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden