Virtuele wandeling naar huis: 'O jee, ik ben aangereden'

Veilig verkeer | Op een veilige manier leren omgaan met gevaarlijke situaties, dat is verkeersles met virtual-realitybril.

De motor die toeterend langs scheurt, kan Cassidy (8) nog net ontwijken. Maar daarna gaat het mis. "O jee", brengt ze nog net uit voor er een harde klap klinkt. "Ik ben aangereden door een auto", stelt Cassidy droog vast.

De WegwijsVR, een virtual-realitybril die op haar neus staat, vertelt wat er misging. Ze keek goed naar links, goed naar rechts, maar Cassidy had beter achterom moeten kijken. Een kort filmpje laat zien hoe ze wel zonder kleerscheuren thuis had kunnen komen.

Zeshonderd kinderen zijn gisteren begonnen met digitale verkeerslessen. Het is een idee van Veilig Verkeer Nederland en verzekeringsmaatschappij Interpolis.

Ouders moeten een app installeren op een smartphone, die moet in de bril geschoven worden en met een controller laveren de kinderen over kruispunten en drukke wegen.

Jonge kinderen zijn kwetsbaar in het verkeer. Vorig jaar raakten er 729 gewond, blijkt uit cijfers uit de Monitor Verkeersveiligheid 2016 die gisteren werd gepubliceerd. Tien kinderen kwamen om.

De WegwijsVR schotelt allerlei verkeerssituaties voor, de moeilijkheidsgraad is afhankelijk van hun leeftijd. "Er was bijvoorbeeld een level waar het donker was en alle auto's toeterden", zegt Cassidy. "Alle verkeerslichten waren uitgegaan", vult zus Caelyn (11) aan.

De meiden kennen de straten waar de verkeerslichten uitvallen, motoren zomaar door rood rijden of auto's ineens hard de hoek om komen op hun duimpje: alle situaties spelen zich af vlakbij hun school. Met foto's is de omgeving rondom elf scholen in kaart gebracht. De leerlingen van die scholen kunnen meedoen aan het project.

Moeder Eurhedice Cairo was meteen enthousiast. Ze vindt het een fijn idee dat de meiden veilig kunnen oefenen. Op woensdag lopen ze alleen naar school, op maandag alleen naar huis. Ze zijn dan tien minuten onderweg in de Amsterdamse wijk Slotervaart.

Het spannendst vindt hun moeder de grote weg die Cassidy en Caelyn moeten oversteken. "Daar staan geen verkeerslichten, er is een trambaan en er zijn drie buslijnen waar ze op moeten letten." En taxi's stoppen nooit voor de zebra, zegt Cassidy.

Terwijl kinderen door hun digitale wereld fietsen of lopen, kunnen ouders op een computerscherm zien wat er gebeurt. De bedoeling is dat ze later bespreken wat er mis ging en wat er beter kan.

De software doet dat ook. 'Dat ging goed, maar niet helemaal foutloos', klinkt een stem uit de bril. Er volgt een lijstje tips. Caelyn moet beter achter zich kijken, maar krijgt ook een compliment, omdat ze de ringtone heeft genegeerd die ineens schel klonk; ze heeft zich niet laten afleiden.

Cassidy blijkt de verkeersborden nog niet te kennen. Daar is een oplossing voor. "Mama, als jij meekijkt, kan jij zeggen wat ze betekenen." Terwijl de kinderen oefenen, kijkt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid hoe zinnig de training is. Vooraf is getest hoe handig de kinderen in het verkeer zijn, half januari volgt een tweede test. Is het effectief, dan wil Veilig Verkeer Nederland die alle kinderen in Nederland ter beschikking stellen.

aPPEN OP DE FIETS WORDT STRAFBAAR

Het moet afgelopen zijn met fietsen met de smartphone in de hand, vindt minister Melanie Schultz van Haegen (infrastructuur en milieu).

Ze werkt aan een verbod op onder meer het appen op de fiets, zo kondigde ze gisteren aan. Het verbod gaat gelden voor het gebruik van het touchscreen van mobieltjes. Volgens experts levert het bedienen van een telefoon met touchscreen tijdens het fietsen het meeste risico op.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden