Vindingrijke ondernemers leiden Nederland naar innovatieve elite

Bezoekers op de beurs van Unmanned Aircraft Systems, de zogenaamde drones en octocopters op de High Tech Campus in Eindhoven. Beeld anp

De regio Eindhoven behoort tot de meest vindingrijke streken van Europa. Door samen te klonteren steken creatieve bedrijven elkaar aan in innovativiteit.

Als het om het uitvinden van nieuwe toepassingen gaat, staan Nederlandse bedrijven aan de top van de wereld. Dat is te zien aan het aantal patenten dat bedrijven krijgen toegekend. Dat waren er vorig jaar 3782, een stijging van 18 procent ten opzichte van 2017, zo meldt het jaarrapport van het Europees Octrooibureau (EOB).

Ook het aantal aanvragen van een patent, het alleenrecht op het gebruiken van een techniek, nam iets toe. Alle Nederlandse bedrijven samen vroegen 7140 keer een Europees octrooi aan. Daarmee schaart Nederland zich onder de acht meest vindingrijke landen van de wereld. Binnen de Europese Unie staat Nederland vierde en als wordt gekeken naar het aantal patentaanvragen per hoofd van de bevolking, moet Nederland alleen Zwitserland voor laten gaan. 

Netwerk

Een groot deel van de uitvindingen waar bedrijven het alleenrecht op willen, komt uit de koker van technici van bedrijven als Philips, ASML en Signify (de voormalige lichtdivisie van Philips) en kleinere, minder bekende bedrijven die zijn samengeklonterd op de High Tech Campus in Eindhoven. Op het terrein zijn zo'n 160 bedrijven en instellingen gevestigd waar in totaal 12.000 mensen werken.

“Al die bedrijven en al die mensen zijn dagelijks bezig met onderzoek en ontwikkeling”, zegt Hilde de Vocht, woordvoerster van de High Tech Campus. “Veel bedrijven hier staan in de wereldtop als het op innovatie aan komt. Met zo’n 40 tot 50 procent van de patentaanvragen zijn wij dé innovatiehotspot van Nederland.”

Volgens De Vocht wordt de vindingrijkheid bevorderd doordat zoveel techbedrijven bij elkaar in de buurt zitten. “Wij hebben onderzocht dat ruim 80 procent van de mensen die hier werken, samenwerken met medewerkers van minstens twee bedrijven die hier ook gevestigd zijn. “

Die contacten worden zowel formeel als informeel gelegd. “We hebben hier op de campus een high tech plaza waar allerlei partijen samenkomen: banken, start-ups, mentoren van grote bedrijven, verzekeraars, fiscaal adviseurs, advocaten en het patentenbureau. Die helpen elkaar allemaal op weg. Wij organiseren daarnaast zo’n 150 evenementen per jaar, waardoor mensen ook vaak met elkaar in contact komen tijdens het hardlopen, een borrel of een kwis”, zegt De Vocht.

Philips

Het gebied dat zich profileert als  Brainport Eindhoven omvat meer dan de High Tech Campus. Ook het nabijgelegen Helmond zet zich op de kaart met een campus, maar dan specifiek voor de auto-industrie. Zo wordt op het terrein in Helmond de Lightyear One ontwikkeld, een elektrisch aangedreven auto op zonnecellen. 

Philips is traditiegetrouw het meest actieve Nederlandse bedrijf op het vlak van intellectueel eigendom. De medisch-technologische onderneming vroeg in het afgelopen jaar liefst 1617 keer een patent aan. “Het zijn indrukwekkende cijfers, maar voor ons blijven toch de kwaliteit en de waarde van ons intellectueel eigendom belangrijker dan de kwantiteit ervan", zegt Maaike van Velzen, hoofd Intellectueel Eigendom Portfolio Management bij Philips.

Jaarlijks investeert Philips, dat zich voornamelijk toelegt op medische apparatuur, wereldwijd zo’n 1,76 miljard euro in onderzoek en ontwikkeling. Ruim 700 miljoen hiervan wordt geïnvesteerd in Nederland. De huidige portfolio Intellectueel Eigendom van Philips omvat 65.000 octrooien, 39.400 handelsmerken, en 61.300 vormgevingsrechten.

“Een mooi voorbeeld is onze laatste innovatie de Philips Azurion met FlexArm, die onder andere wordt gebruikt voor minimaal invasieve behandelingen zoals dotteren. Dit apparaat bevat innovaties die het makkelijker maken voor de arts om tijdens een behandeling 2D- en 3D-beelden van een patiënt te zien zodat de behandeling nog nauwkeuriger kan verlopen", aldus Van Velzen.

Na Philips stond Signify, de voormalige lichtdivisie van Philips, in het afgelopen jaar met 573 aanvragen op de tweede plek. Het totale aantal octrooiaanvragen bij het Europees Octrooibureau steeg met 4,6 procent tot 174.317. De meeste daarvan kwamen uit de Verenigde Staten, die goed zijn voor een kwart van alle verzoeken. Duitsland en Japan staan tweede en derde.

Lees ook:

Eindhoven bloeit dankzij techbranche én het technisch onderwijs

Afgelopen zomer presenteerden studenten van de Technische Universiteit Eindhoven ‘Noah’, ‘s werelds eerste circulaire auto’ waarvan het onderstel deels is gemaakt van suiker.

In Helmond broedt een automaker op de volgende elektrische revolutie

In Helmond werken ze aan een elektrische auto die half zoveel energie gebruikt als een Tesla en zichzelf kan opladen met zonnecellen. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden