Vijf Uur Show ook in drukvorm
“We willen vrouwen duidelijk maken dat je heel gelukkig kunt zijn als je leven niet ideaal is”, vertelt hoofdredacteur Tineke Verhoeven (47) van het jubilerende Viva. Het vrouwenblad bestaat maandag 25 jaar. Viva begon in 1972 met taboedoorbrekende onderwerpen als anorexia, boulimia, candida, postnatale depressies en schreef openlijk over seks.
Maar 'uitlokken van pittige discussies' is in deze tijd, waarin werkelijk ieder taboe al is doorbroken en mensen langzamerhand de ene na de andere seksuele onthulling wel een beetje zat zijn, een gepasseerd station. 'Wees blij met wie je bent', is de invalshoek de laatste paar jaar. De modellen hoeven niet allemaal supermooi te zijn en ook de minder succesvolle vrouwen komen aan het woord. Verhoeven: “Het blijkt dat daar veel behoefte aan is. We krijgen een enorme respons en de losse verkoop stijgt nog steeds.”
Viva wil dicht bij haar lezeressen staan. Dat daarmee de oplage ook dit jaar gestegen is, van 122.000 naar 132.000, mag verbazingwekkend worden genoemd. De doelgroep wordt bestookt met vrouwenbladen, die allemaal op even intieme voet willen staan met hun lezeressen.
Succesvolle nieuwkomer is bijvoorbeeld Vriendin. Het eerste nummer dat op 9 september voor één gulden ter introductie in de winkel lag, is nagenoeg overal uitverkocht, meldt uitgever Audax jubelend. Voor het tweede nummer wordt de oplage verhoogd van 200.000 naar 500.000. Twee dagen na Viva's verjaardag wordt nóg een nieuw vrouwenblad gelanceerd, Vrouw Vandaag, dat ook al de lezeres als vriendin beschouwt. Het blad van uitgeverij Spaarnestad wil zich onderscheiden onder het motto 'emotioneel en actueel', een soort Vijf Uur Show in drukvorm.