Vijf sterren is voor Yuja Wang niet genoeg

KLASSIEK

Yuja Wang

Beethoven, Schumann

*****

Voor het eerst sinds Trouw begon met het geven van sterren, is het maximum van vijf een probleem. Pianiste Yuja Wang maakte zondag met haar sensationele recital in het Concertgebouw zoveel indruk dat zij de weinige collega's die al vijf sterren kregen, verre overtrof.

In de dertig jaar van de Amsterdamse serie Meesterpianisten waren slechts dertien van de 95 pianisten vrouwen.

Niet alleen stak Yuja Wang deze dames naar de kroon, ook de meeste en grootste van de mannelijke meesterpianisten liet zij achter zich. Nota bene in repertoire dat niet direct geassocieerd wordt met een ranke Chinese van 29 jaar: de Sonate 'für das Hammerklavier' opus 106, qua lengte en technische en muzikale eisen de zwaarste kluif onder de 32 Beethoven-sonates.

Wangs techniek kende geen beperkingen; haar grote ritmische precisie, veerkracht, snelheid en kracht zette zij volledig in voor het bereiken van de hoogste muzikale doelen, zonder theatrale opsmuk .

Veel details maakte zij hoorbaar die bij anderen in de klankmassa ten onder gaan, maar van overdetaillering was allerminst sprake: haar musiceren verliep contrastrijk, in het Adagio zeer expressief, en tegelijk zo organisch en vormbewust dat het kolossale stuk korter leek dan gewoonlijk. Alleen al met de helderheid in de beruchte slotfuga verdiende Yuja haar extra ster.

Voor de pauze was zij imponerend gestart met 'Kreisleriana'. Wang vertaalde Schumanns bipolariteit (hij verklankte in het stuk de introverte, gevoelige Eusebius versus de bruisende, extraverte Florestan) door in de Eusebius-delen het linkerpedaal in te drukken.

De klank werd desondanks nooit flets: als geen ander liet ze de melodieën zingen, tot in de laagste bastonen altijd helder en genuanceerd.

In de Florestan-delen liet zij het instrument klateren en brullen, altijd vol elegantie en elasticiteit .

Na 'Kreisleriana' kwam een verrassing, die niet op het programma stond. Yuja zette een iPad op de vleugel en gaf met de bladmuziek voor zich een zeldzaam geraffineerde vertolking van 'Scarbo' uit Ravels 'Gaspard de la nuit'.

Zij had hier op het laatste moment toe besloten, omdat het programma voor de pauze te kort was. Vandaar de iPad met de noten.

Lang zou het recital toch wel worden, want Yuja bleef maar toegiften geven, acht in totaal.

Met de demonstratie van ongelimiteerde virtuositeit in werken van onder anderen Prokofjev, Horowitz ('Carmen-fantasie'), Fazil Say (Mozarts 'Turkse mars' in jazzbewerking), Kapoestin, Schubert/Liszt, Chopin en Gluck maakte de unieke pianiste haar Amsterdamse triomf compleet. Eigenlijk zes sterren dus.

Yuja Wang foto epa

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden