Vijf excuses om niet over te stappen van bank

null Beeld thinkstock
Beeld thinkstock

Overstappen naar een betere bank: vier op de tien Nederlanders zouden wel willen, zo bleek recent uit onderzoek van consumentenprogramma Kassa. Waarom doen we het dan toch niet massaal? Economie-redacteur Jan Kleinnijenhuis ontleedt de vijf meest gehoorde excuses.

1. Ik wil wel, maar ik doe het niet: het is zo'n rompslomp!

Deze week is het #ikstapovervanbank-week. De wil is er. Belangrijkste reden: de graaicultuur binnen de grote drie banken, waar de salarissen van bestuurders geen grens lijken te kennen. Toch stapten er na de recente salarisverhogingen bij ABN Amro (inmiddels teruggedraaid) en ING slechts duizenden over. Ja, de kleine ideële banken ASN en Triodos verwelkomen jaarlijks enkele tienduizenden nieuwe klanten, maar als je bedenkt dat er in Nederland 21,1 miljoen bankrekeningen zijn dan stelt het nog altijd niet veel voor.

De meest gehoorde klacht is de rompslomp: al die automatische betalingen en inkomsten van de rekening die je moet overzetten. Maar via de overstapservice die banken aanbieden gebeurt dat vrijwel volledig automatisch. Alle incasso's worden 13 maanden lang doorgeboekt vanaf de oude rekening, en de instanties krijgen bericht van de bank dat er een nieuw rekeningnummer in de administratie moet komen.

2. Wat helpt het als ik als enige overstap? De bank merkt het niet eens.

Één vertrekkende rekeninghouder zal de bank inderdaad niet merken. Zelfs duizenden overstappers vallen in het niet bij het aantal rekeningen dat de grote banken nu nog hebben. ING zegt 8,1 miljoen Nederlandse klanten te hebben, Rabobank is tweede met 6,7 miljoen, en ABN Amro heeft 5 miljoen particuliere klanten. Pas als het aantal overstappers richting de honderdduizenden gaat, klinken in de hoofdkantoren alarmbellen.

Tegelijkertijd, banken zijn zo ingericht dat de kosten vrijwel onafhankelijk zijn van het aantal rekeninghouders. De computersystemen moeten toch draaien, klantenservice en bankkantoren zijn er al. De extra kosten van één extra klant zijn bijna nul. Iedere vertrekkende klant betekent dus ook geen kostendaling, maar wel een verlies aan inkomsten.

En ondanks alle claims van banken dat zij internationaal moeten opereren, en grote vermogende klanten willen aantrekken, zijn de enorme aantallen particuliere klanten nog altijd goed voor het overgrote deel van de winst. Banken zien die klanten dus niet graag gaan.

null Beeld thinkstock
Beeld thinkstock

3. Ik sta toch altijd rood, dus kan ik net zo goed bij mijn oude bank blijven!

Als je die oude bank een groot plezier wilt doen, moet je inderdaad altijd rood staan op hun rekening. Banken verdienen namelijk enorm aan klanten die rood staan. Uit onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) uit 2013, rekenen banken tussen 12 en 15 procent rente. Dat is meer dan tien keer zoveel als je kunt krijgen op een spaarrekening. Met rood staan raak je de bank dus niet, maar vooral jezelf.

4. Voor mijn hypotheek moet ik ook een rekening bij dezelfde bank hebben.

Veel banken bieden hypotheekklanten rentekorting aan als zij ook een betaalrekening aanhouden. Voorwaarde is vaak dat het salaris op die rekening wordt gestort. Je rekening verhuizen kan dan vaak wel, maar dan ga je meer rente op je hypotheek betalen. Dat is niet erg aantrekkelijk. Wat wel kan, is een nieuwe rekening bij een andere bank te openen voor al je verdere bankzaken, en alleen je salaris op de oude rekening te laten storten. Een automatische incasso (de dag nadat je salaris gestort wordt) hevelt je loon automatisch over - of je laat alleen het hypotheekbedrag achter op de oude rekening.

Bovendien kun je overwegen of je niet ook je hypotheek wilt laten oversluiten. Dat is wat extra werk, maar bedenk dat de hypotheekrente de afgelopen tijd zoveel is gedaald dat oversluiten best aantrekkelijk kan zijn.

5. Maar mijn oude bank heeft zo'n fijne app/ internetbankieren/ logo/ rentepunten etc.

Laten we eerlijk zijn: alle banken in Nederland hebben een app, die vrijwel identiek aan elkaar zijn. Elke bank biedt internetbankieren aan, de ene werkt met tan-codes via de telefoon, de ander heeft een klein kastje voor je pas - maar het komt allemaal op hetzelfde neer. Het is een dag wennen, en daarna ken je niet anders meer.

En als je echt een badlaken nodig hebt kun je beter de hoogste spaarrente kiezen dan te gaan voor extra 'punten' waarmee je die kunt kopen bij je oude bank. Banken in Nederland zijn in het gebruik nauwelijks te onderscheiden, het enige waardoor je ze uit elkaar kunt houden is hun beleid. Waar investeren ze wel/niet in? Wat doen ze met bonussen en salarissen? Is de spaarrente/hypotheekrente aantrekkelijk? Iedereen kan voor zichzelf bepalen wat ze belangrijk vinden in een bank en daarmee de beste uitkiezen.

null Beeld thinkstock
Beeld thinkstock
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden