Vijf blinde senioren brengen publiek met gospels in extase

Vanavond Winterswijk (Cultureel Centrum), morgen Nijmegen (Vereeniging), vr Groningen (Oosterpoort), za Zoetermeer (Stadstheater) en zo Amsterdam (Paradiso).

De rauwe gospel van deze heren op leeftijd heeft na vijftig jaar nog niets aan vitaliteit ingeboet. In hun zwarte smokings, smetteloos witte hemden en donkere zonnebrillen staarden ze de zaal in. Na een korte opdracht aan de Heer, voorzien van een relativerende kwinkslag, mengden zich hun ongepolijste stemmen in dramatische contrasten tussen kraaiende falset, ruwe tenoren en grommende bas. Drie gitaren en miniem slagwerk ondersteunden hun subtiele tempowisselingen.

Ook al zijn ze niet meer met hun vijven, de harde kern onder leiding van Clarence Fountain vertolkt als een van de laatsten de pure gospel zoals die in de jaren dertig en veertig vanuit de kerken in het zuiden van de VS naar de hemel werden gezonden. The Golden Gate Quartet, The Soul Stirrers, The Spirit of Memphis en The Five Blind Boys of Alabama behoorden tot de eredivisie van een omvangrijk leger zwarte zanggroepen. De vraag- en antwoordtechniek zou de bakermat worden van alle soulmuziek.

James Brown, Sam Cooke, Ray Charles en Little Richard leerden er het métier. Maar ook de doowop-stijl uit de jaren '50 en zelfs de rap uit de jaren '80 ontleenden er hun ziel aan. The Five Blind Boys scherpten zich aan optredens in het jazz-, blues- en nachtclubcircuit maar bleven de kerk trouw. “Wij putten onze kracht uit hoop in plaats van dope”, luidt een uitspraak van Fountain.

Op enkele songs na, 'Oh Danny Boy' en 'If I had a hammer', hebben al hun liederen God tot onderwerp. Zelfs afgesleten klassiekers als 'Swing low sweet chariot' klinken in hun interpretatie volstrekt nieuw. Het hoogtepunt van hun optreden was de metamorfose aan het slot. “Jesus is hier, in jullie voeten, in jullie handen. Ik wil dat jullie opstaan en meeklappen” riep Fountain op bezwerende toon.

Onder ritmisch gezang verliet de hoogbejaarde Johnnie Fields, afstandmicrofoon in de hand, het podium en maakte extatisch zingend een blindemanswandeling door de zaal. Mensen sprongen op, begonnen te dansen en wild te klappen. Besef van tijd en ruimte verdween; zelfs Jomanda zou dit niet voor elkaar krijgen. Wie hiertoe in staat is, moet over uitzonderlijke kwaliteiten beschikken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden