Vierbaansweg rond Leeuwarden

den haag – Het Rijk kan beginnen met de aanleg van een vierbaansweg, de zogeheten Haak om Leeuwarden. De Raad van State heeft gisteren bezwaren van tegenstanders verworpen.

Milieu- en natuurorganisaties en omwonenden waren naar het rechtscollege gestapt, omdat de weg onnodig en schadelijk voor de natuur zou zijn. Vooral over de opvang van de weidevogels hadden de tegenstanders veel kritiek. De gemeente zou hier te weinig aan doen.

De Raad van State bleek het daar niet mee eens. Er is door de plannenmakers voldaan aan de eisen van weidevogelcompensatie, vindt de afdeling bestuursrechtspraak.

Het stuk rondweg zal de A31 bij Marssum en de N31 bij Hemriksein met elkaar verbinden. De weg moet er in 2014 liggen en gaat zo'n 220 miljoen euro kosten. Volgens het ministerie van infrastructuur en milieu is de weg nodig om de bereikbaarheid van Leeuwarden te verbeteren. Verder zou de nieuwe weg van grote betekenis zijn voor de economische ontwikkeling van de regio.

Tegenstanders, waaronder Milieudefensie en de stichting 'Behâld Iepen Middelseegebiet', vinden dat het belang van de weg sterk wordt overdreven. In het nu nog betrekkelijk ongerepte weidegebeid ten westen van Leeuwarden broeden veel weidevogels, zoals grutto's.

De organisaties vinden dat de overheid een te klein gebied heeft aangewezen ter compensatie van het verloren broedgebied. De overheid wil 140 hectare nieuw gebied inrichten, de organisaties vinden dat er ten minste 300 hectare vogelgebeid bij moet komen. De Raad van State heeft de bezwaren afgewezen.

Het effect van de aantasting van het broedgebied zal pas op langere termijn duidelijk zijn, verwacht Eddy Wymenga, eigenaar van een adviesbureau voor ecologisch onderzoek in Veenwouden. Er is nog maar weinig bekend van het gedrag van grutto's die uit hun broedgebeid worden verdreven.

Met het oog op grote woningbouwplannen en plannen voor wegaanleg, zoals bij Leeuwarden, begon zijn bureau in 2007 aan een onderzoek naar de effecten van verlies aan broedplaatsen. Uit de eerste resultaten blijkt dat compensatiegebieden niet meer dan vier kilometer van de oorspronkelijke plek moeten worden ingericht. „Wij gaan de gevolgen van de aanleg van deze weg natuurlijk nauwlettend volgen”, zegt Wymenga.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden