interview

Vier Tesla-fans over hun passie: Ik geloof gewoon niet dat Tesla omvalt

Tesla-eigenaar Arthur Vermeulen uit Hengelo.Beeld Herman Engbers

Wat was ze mooi, toen ze zich in maart 2009 voor het eerst op de catwalk begaf. Een sportief, sexy model en ook nog schoon op zichzelf. Model S was haar naam en ze zou de wereld gaan veroveren. Zeker met haar charismatische schepper Elon Musk aan het roer kon het niet misgaan, zo wist bijna de hele autowereld zeker.

Inmiddels verliest Tesla elke seconde 90 euro. Vier Nederlandse Tesla-fans geven hun mening over hun auto en de onzekere toekomst van het bedrijf van Musk.

Arthur Vermeulen (52) uit Hengelo: 

“Het zou doodzonde zijn als dit bedrijf omvalt. Maar oprichter Elon Musk is wel iets onomkeerbaars begonnen met de elektrische auto. Hij heeft bijgedragen aan de energietransitie die zo hard nodig is. Voor autoliefhebbers is de Tesla een feestje. Als ik nu in een fossiel stap – zo noemen we een auto met een benzinemotor – ook al is het een mooie BMW, het voelt alsof je 100 jaar terug in de tijd gaat. Je hebt bovendien in een Tesla het idee met iets bijzonders onderweg te zijn. Een gamechanger, dat is ook prettig. Ik was de tiende Tesla-rijder op de Nederlandse wegen, in het begin waren we een verschijning. Heel apart als mensen zich in hun auto omdraaien om nog een foto of filmpje van je te maken. Je ziet ze nu vaker op de weg. Het opladen is geen probleem. Ik ben ermee naar Kroatië gereden, naar Frankrijk, naar Spanje, Italië, Engeland. Naar Kroatië zelfs 1400 km in een dag teruggereden, 5 keer een halfuurtje bij een supercharger gestopt.”

Elja Trum (40) uit Wijchen:

“Ik rijd nog geen Tesla, maar in april 2016 heb ik mijn reservering voor de nieuwe Tesla model 3 geplaatst en 1000 euro aanbetaald. Ik ben nu aan het sparen voor de koop straks. Ik heb twee weken geleden wel al een proefrit gemaakt. Er is een Amerikaan die met het model 3, dat nog niet in Europa te krijgen is, op dit moment hier rondtrekt. Hij was in Breukelen, ik ben er met een collega heengegaan. Tien minuten zelf gereden, echt zo vet. In vijf seconden naar 100 kilometer per uur. Het is een coole sportauto, dus niet een geitenwollensokken ding. Dat zou mij niet aanspreken. Ik koop hem ook niet speciaal voor het milieu, maar dat is wel een mooi extraatje.”

Jaap de Vries (58) uit Drachten:

“Ik ben nu in Valencia op vakantie, ja, met de Tesla. Ik lease mijn model S voor 1495 euro per maand. Ik wil volkomen elektrisch rijden, vanwege het milieu. Het is een superauto. En nee, geen enkel probleem met de actieradius. We reizen op de bonnefooi naar waar het mooi weer is. Je kunt 2,5 a 3 uur achter elkaar doorrijden en dan stop je bij een supercharger van Tesla. Die zijn goed bereikbaar ook in Frankrijk en Spanje. Even kleine pauze, van minuut of 20, en dan rij je weer door. In een gewone benzineauto stop je toch ook af en toe? En de Tesla-stations zijn altijd rustig gelegen bij een hotel of een restaurant. Heel wat anders dan zo’n vies, hectisch Frans tankstation.”

Fokko Bakker (70) uit Dieren:

“Oh nee, ik maak me geen enkele zorg over dat Tesla zou omvallen. Ik geloof gewoon niet dat dat gebeurt. Het bedrijf is heel druk met de nieuwe lijn van model 3. Daar komen natuurlijk ook tegenslagen. Maar uiteindelijk gaan ze dik geld aan die auto verdienen. Daar zit de toekomst. Ik ben zelf alweer aan mijn tweede Tesla. Ik heb ruim een jaar geleden een nieuwe gekocht omdat die meer mogelijkheden heeft om autonoom te rijden. Ik rijd nu 80 tot 90 procent van de tijd op de automatische piloot. Reden dat ik Tesla model S rijd is dat ik het belangrijk vind voor het milieu. Voor ik aan Tesla begon, reed ik Toyota Prius.”

Lees ook:  Tesla verliest elke seconde 90 euro: hoe de pioniersrol het bedrijf opbreekt

Autofabrikant Tesla verliest ruim 5500 euro per minuut, berekende financieel dienstverlener Bloomberg deze week, elke seconde negentig euro. Het elektrische automerk blijkt niet in staat tot massaproductie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden