Vier manieren waarop technologieconcerns ten onder gaan

null Beeld EPA
Beeld EPA

Pas na veel tandengeknars vanuit het hoofdkantoor van Samsung wilden de Zuid-Koreaanse bazen toegeven dat hun paradepaardje kreupel is. De Note 7 verdwijnt uit de handel. Voorlopig, zegt het bedrijf in een verklaring. Samsung kent de geschiedenis van de mobiele telefoonmarkt waar diverse grote bedrijven al stukliepen op de grillen van consumenten. Wacht het concern hetzelfde lot?

1. Wet van de remmende voorsprong

Grofweg zijn er vier manieren waarop ongenaakbaar geachte telefonieconcerns ten onder gaan. De eerste manier verloopt langs de wet van de remmende voorsprong, zoals Motorola merkte. De Amerikanen waren de eerste met een GSM voor consumenten en halverwege de jaren negentig marktleider.

Maar na die baanbrekende uitvinding droogden de innovaties vanuit Illinois op. Het Finse Nokia vernieuwde wel en streefde Motorola in 1998 voorbij als grootste leverancier van mobieltjes. Motorola is niet verdwenen, maar een groot marktaandeel hebben de Amerikanen al lang niet meer.

2. Wedden op het verkeerde paard

De tweede manier om volkomen irrelevant te worden is wedden op het verkeerde paard. Dat is de manier waarop Nokia het deed. De Finnen waren tussen 1998 en 2012 marktleider. Een jaar voordat zij de eerste plaats moesten afstaan, besloten de Finnen zich te verbinden aan de Windows Phone. Maar niemand wilde een telefoon die draaide op software van Microsoft. Voor de iPhone van Apple, of de Android-toestellen van HTC en Samsung werden wel veel apps ontwikkeld, voor de Windows Phone niet. Nadat Nokia was onttroond als marktleider ging het snel bergafwaarts met de Finnen. Nokia richt zich nu vooral op netwerktechnologie.

3. Vermalen door een tweestrijd
HTC werd slachtoffer van een derde manier om fors marktaandeel te verliezen. Het Taiwanese bedrijf werd vermalen in een tweestrijd. Rond 2010 kozen steeds meer bellers voor een toestel van Apple of Samsung. Alsof het een verkiezingsstrijd was, zogen deze twee telefoonmakers alle aandacht naar zich toe. HTC kon er niet tegenop. Tussen 2011 en 2013 verloor het bedrijf 90 procent van de beurswaarde.

4. Imagoschade

De vierde manier zal Samsung de meeste zorgen baren. Blackberry ging ten onder nadat klanten het vertrouwen verloren door een reeks van missers. Rond 2007 was het Canadese bedrijf nog oppermachtig, vooral bij zakenmensen en politici. Zelfs de Amerikaanse president Barack Obama gebruikte een Blackberry toen hij in 2008 werd gekozen als president van de Verenigde Staten.

In 2011 ging het goed mis toen gebruikers van Blackberry drie dagen lang geen e-mail konden ontvangen door een storing. Voor veel zakenlieden de reden om over te stappen op een ander merk. Blackberry had in die tijd al veel last van de keuze om vast te houden aan een eigen besturingssysteem terwijl steeds meer bellers voor Apple's iOS of Android kozen.

De Canadezen probeerden de iPhone weg te blazen met een nieuw toestel: de Storm. Het wegblazen veranderde al snel in het diepe gezucht van Blackberry's klanten die keer op keer vastliepen op gebrekkige software.

Wegblazen van de iPhone, dat klinkt bekend. De Note 7 is ook ontwikkeld met dat doel. Ook de imagoschade komt Samsung bekend voor. Het bedrijf riep de Note 7 terug nadat enkele tientallen toestellen in brand vlogen. Alles zou worden opgelost. En inderdaad, al snel meldde technici dat zij het probleem met de brandende accu's hadden verholpen. Dat bleek niet het geval. Samsung heeft, kortom, een verkeerde diagnose gesteld. Daarnaast heeft bedrijf last van de juridische strijd met Apple over de patenten op technologie. Vorige week besloot de rechter dat Samsung ruim 100 miljoen euro moet betalen vanwege patentschending.

De Zuid-Koreanen en Apple zien elkaar ook voor het Amerikaanse hooggerechtshof in een zaak over design. Dat gaat onder meer over de afgeronde hoekjes, die bijvoorbeeld ook de Note 7 heeft. Tot slot is er de beurskoers die de afgelopen dagen met 9 procent daalde terwijl de koers van Apple juist stijgt.

Het lot van Samsung

Ondanks al deze verontrustende signalen is het onwaarschijnlijk dat Samsung bedrijven als Motorola Nokia en Blackberry achterna gaat. Samsung is veel meer dan de Note 7. Het bedrijf heeft tientallen modellen in de verkoop, vooral in het goedkopere en middensegment van de markt.

Wie nu een mobiele telefoon koopt die op Android draait, komt bijna automatisch uit bij Samsung. Providers als KPN en Vodafone bieden vooral deze toestellen aan, aangevuld met een enkele HTC of Huawei. De aanval op het topsegment van de mobiele markt mag zijn mislukt, zolang providers vertrouwen hebben in Samsung en vooral deze telefoons aanbieden, hoeft het bedrijf niet te vrezen voor een Blackberry-scenario.

Toch neemt de druk toe. Samsung mag bij de ontwikkeling van de opvolger van de Note 7 geen steken meer laten vallen. Anders is de kans groot dat het wantrouwen vanuit het topsegment ook door naar de goedkopere Samsungtoestellen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden