Verzoening komt wel degelijk voor in islam

In het interview met prof. Heinrich Baarlink op de kerkpagina van 4 februari zegt deze dat de islam geen verzoeningsleer kent. In de christelijke betekenis van dit woord klopt deze uitspraak.

JAN SLOMP

Maar de verzoening als gedachte en daad komen we in de Koran en in de voorschriften van de islamitische wet wel degelijk tegen. Wie zijn eden niet nakomt moet daarvoor verzoening doen door voedsel aan behoeftigen te geven (Soera 5:89, vertaling Leemhuis).

Op andere plaatsen is sprake van compensatie en losprijs voor het verzuimen van vasten en de pelgrimage en voor lichtvaardige echtscheiding. In het register op de vertaling van J. H. Kramers staan de vindplaatsen onder zoenprijs en zoening. Aangezien de Koran geen plaatsvervangende zoening kent omdat iedere gelovige persoonlijk verantwoordelijk is voor zijn woorden, daden en nalatigheden tegenover God en naaste betreft de verzoening altijd individuele compensaties. Wel is het mogelijk dat men zijn plicht om op pelgrimage te gaan in noodgevallen overdraagt aan een plaatsvervanger. Wie op bedevaart gaat hoort zich eerst met zijn naaste te verzoenen. Hetzelfde geldt voor het vieren van het feest aan het eind van de vastenmaand. Dit zijn voorschriften die doen denken aan de opdracht van Jezus aan zijn discipelen om je gave voor het altaar te laten als je je daar herinnert dat het niet goed zit met je broeder of zuster (Mat. 5:23-24). Ook schrijft de islamitische wet voor dat bij een dreigende echtscheiding via een bemiddelaar een poging wordt gedaan de echtelieden weer te verzoenen. Herstel van de relatie met God wordt in de Koran niet met verzoening maar met een woord als barmhartigheid weergegeven.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden