Verzekeraars: Ons voorstel geeft meer rechtszekerheid dan kabinetsplan

Van onze redactie economie DEN HAAG - De verzekeringsmaatschappijen hebben een alternatief model ontwikkeld om werknemers te verzekeren tegen de gevolgen van ziekte en arbeidsongeschiktheid. Dat is qua premie pas over tien jaar concurrerend met de huidige werknemersverzekeringen.

Maar het wezenlijke voordeel is meer rechtszekerheid. “Wij garanderen een uitkering bij ziekte of arbeidsongeschiktheid, terwijl de overheid halverwege de rit de polisvoorwaarden aanpast”, aldus voorzitter E. Fischer van het Verbond van verzekeraars gisteren op een persconferentie in Den Haag. Het gepresenteerde verzekeringsmodel bestaat uit een jaar verplichte doorbetaling van loon voor zieke werknemers, zoals het kabinet deze week ook heeft verwoord in het voorstel voor de Wet uitbreiding loondoorbetalingsplicht bij ziekte.

Na het eerste jaar wil het verbond een particuliere verzekering tegen arbeidsongeschiktheid voor een periode van drie jaar. Voor degenen die daarna nog steeds wegens ziekte niet kunnen werken, zou een 'gemengde verzekering' moeten komen. De verzekeraars willen voor deze langdurige arbeidsongeschikten voor een deel de huidige situatie in stand houden. Zo zou er een publieke basisvoorziening moeten komen, vergelijkbaar met de huidige AAW, en daar bovenop een WAO-verzekering. Deze WAO-verzekering moet geleidelijk aan worden geprivatiseerd.

Met dit alternatief haken de verzekeraars enigszins aan bij het door de Sociaal-economische raad (Ser) ontwikkelde model. Bovendien spelen ze in op de kritiek die de Raad van State woensdag op de privatisering van de Ziektewet gaf. De raad adviseerde het kabinet om de Ziektewet een jaar uit te stellen en gelijk met de privatisering van de WAO in te voeren.

In het kabinetsvoorstel voor privatisering van de WAO krijgen werkgevers de keuze om zich tegen het risico van zieke en arbeidsongeschikte werknemers bij te verzekeren bij commerciële verzekeraars of bij bedrijfsverenigingen. Dit tot verdriet van de verzekeraars. Want verzekeraars kunnen volgens eigen berekeningen pas over tien jaar echt concurreren met bedrijfsverenigingen. Dat verschil zit in de financiering van de WAO. Bedrijfsverenigingen werken op basis van het omslagstelsel: werkgevers en werknemers betalen voor het werkelijke aantal arbeidsongeschikten. Particuliere verzekeraars zijn wettelijk verplicht om op basis van rentedekking te werken: zij moeten een bedrag reserveren dat samen met de opbrengsten van beleggingen groot genoeg is om aan lopende en toekomstige verplichtingen te voldoen. Volgens het verbond is dit verschil in premie “met name in de eerste jaren zo groot dat het voor geen enkel bedrijf interessant is zijn arbeidsongeschiktheidsverzekering onder te brengen bij een particuliere verzekeraar”. Volgend jaar zou het verschil nog dik 3 procent bedragen. Pas in het jaar 2004 wordt een particuliere verzekering een half procent goedkoper dan de publieke verzekering. Toch prijzen de verzekeraars hun alternatief aan als het model van de toekomst. Niet alleen vanwege de grotere rechtszekerheid. Ook bevat het door de rentedekking en het berekenen van de premie per onderneming meer prikkels om de arbeidsongeschiktheid terug te dringen - en daar is het toch allemaal om begonnen. Volgens Fischer is het gevaar groot dat met de huidige kabinetsplannen uiteindelijk hoogte en duur van de uitkeringen weer ter discussie komen te staan. Die beladen discussie schuift het kabinet volgens verzekeraars voor zich uit, met als risico “dat het stelsel rond 2005 niet meer betaalbaar is en draconische maatregelen noodzakelijk zijn”.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden