Verzekeraars mogen geen klanten uitsluiten om gegevens uit big data

Beeld anp

Verzekeraars beschikken door nieuwe technologieën over steeds meer informatie ('big data') over het gedrag van hun klanten. Die informatie mag er echter niet toe leiden dat groepen klanten worden uitgesloten van verzekeringen. Dat stelt brancheorganisatie Verbond van Verzekeraars vandaag.

De hoeveelheid informatie waar verzekeraars iets aan hebben neemt toe doordat processen en apparaten worden gekoppeld aan internet. Zo geven kastjes die in auto's worden geïnstalleerd inzicht in het rijgedrag van mensen. Veilige chauffeurs kunnen daarbij beloond worden met een lagere premie.

Het Verbond probeert in een vandaag gepubliceerd rapport zorgen over dit onderwerp weg te nemen. Een van die zorgen is de vrees voor uitsluiting van een verzekering door big data. Mocht dat echter gebeuren, dan steken de verzekeraars de koppen bij elkaar om met een oplossing te komen, aldus een woordvoerder van de brancheorganisatie.

Het Verbond gaat daartoe jaarlijks monitoren of inderdaad bepaalde groepen worden uitgesloten. Ook wordt bekeken of er door het gebruik van big data grote verschillen optreden in premies voor bepaalde groepen.

De woordvoerder van het Verbond wijst erop dat niet kan worden toegezegd dat het nooit zal voorkomen dat iemand een verzekering niet kan afsluiten. "Andere factoren dan big data kunnen daartoe leiden. Bijvoorbeeld als iemand tig keer schade heeft veroorzaakt. Dan wordt verzekeren lastig.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden