Verzekeraar moet zekerheid bieden. Dat doet hij nu niet.

Wat zijn verzekeraars? Handelaren in zekerheid kun je zeggen. Lang geleden zijn de meeste verzekeraars begonnen als onderling waarborgfonds. Bijvoorbeeld boeren die het risico van mislukte oogsten of overstromingen deelden, omdat het per individu onbetaalbaar was. Zo kon men elkaar een middel van bestaan waarborgen.

Die onderlinge waarborgfondsen zijn in de loop van de eeuwen overgegaan in op winst geconcentreerde bedrijven. Daar is op zich niets tegen, mits die bedrijven – immense multinationals inmiddels – hun kernactiviteit maar in het oog houden: zekerheid bieden.

Aan die zekerheid ontbreekt het nu behoorlijk, zegt de ombudsman verzekeringen Jan Wolter Wabeke in zijn jongste jaarverslag. Met name naar dure, vaak ondoorzichtige en daardoor omstreden beleggingsproducten haalt hij fors uit. Die bescherming tegen grote financiële risico’s „is moeilijk te rijmen met de trend van de afgelopen jaren, dat er steeds minder levensverzekeringsproducten op de markt zijn die de consument een dergelijk houvast bieden’’. Wabeke zegt herhaaldelijk op voorbeelden te stuiten ,,waarin de bedrijfstak de boodschap die zij wil uitstralen niet waar heeft kunnen maken’’. Daardoor heeft de sector nu een consumentenopstand aan de broek en dat verbaast hem niets, zo meldt hij. Wabeke roept daarom verzekeraars andermaal op contracten aan te bieden die ,,in overeenstemming zijn met de maatschappelijke functie van het levensverzekeringsbedrijf, dus waarin het afdekken van risico’s voorop staat’’.

Deze reprimandes van Wabeke zijn hoopvol voor de consument met dure, ondoorzichtige beleggingspolissen. Hij is namelijk door het ministerie van financiën aangesteld om de controverse over die omstreden beleggingspolissen zoveel mogelijk buiten de rechter om te regelen. Tevens wordt hij de ombudsman van het nieuwe klachtenloket van de hele financiële sector, het Kifid.

Voor consumenten die niet precies weten of hun verzekering een beleggingsverzekering is, wijst de Consumentenbond erop dat het Kifid op zijn nieuwe website (www.kifid.nl) een lijst publiceert met verzekeringsproducten waarmee iets aan de hand is. Als dit zo is, dan adviseert de Consumentenbond mensen met een ’foute’ beleggingspolis niet halsoverkop de polis van de hand te doen. Verkoop van beleggingsproducten kan in de papieren lopen. Beter is het af te wachten welke maatregelen de sector, onder druk van nieuwe wettelijke regels, neemt tegen ondoorzichtigheid en onduidelijkheid. Bovendien gaat het ministerie van financiën binnenkort onderzoek doen naar wat inmiddels bekendstaat als ’woekerpolissen’.

Nu de beurs weer goed draait en er met beleggen behoorlijk geld valt te verdienen, is er het gevaar dat consumenten zich toch weer laten verleiden tot te snelle aanschaf van beleggingsverzekeringen. Niet doen, zegt de bond. Wacht af wat de woekerpolis-affaire uiteindelijk aan maatregelen oplevert.

Binnenkort, wellicht volgende week al, opent de bond op zijn website de mogelijkheid voor consumenten – ook voor niet-leden – om uit te zoeken of zij ook een beleggingshypotheek hebben. Veel consumenten weten dat niet, want de werkelijke aard van deze producten is veelal verhuld, zo stelt de bond.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden