Verzakkende spoorrails onderzocht

(Trouw) Beeld
(Trouw)

Door de steeds grotere druk op het Nederlandse spoor is er steeds minder ruimte voor onderhoud. ProRail onderzoekt daarom of het spoorverzakkingen kan voorkomen.

Spoorverzakkingen bezorgen spoorbeheerder ProRail veel problemen. Jaarlijks is het bedrijf vijf tot tien miljoen euro kwijt aan het herstel ervan. Kennisinstituut Deltares is gevraagd onderzoek te doen naar dergelijke bodemdaling door passerende treinen, zodat dat probleem aangepakt kan worden.

De belasting van het Nederlandse spoor, dat na het Zwitserse het drukste van Europa is, groeit. Er rijden steeds meer treinen, die steeds langer en steeds zwaarder zijn. Hierdoor komen verzakkingen vaker voor. Die worden doorgaans ’s nachts hersteld, maar doordat het uitbreidende nachtnet ook dan voor meer drukte op het spoor zorgt, wil ProRail een ’onderhoudsarme’ oplossing voor het verzakkingsprobleem vinden.

Bij station Gouda Goverwelle, waar de bodem vaak inzakt, worden nu allerlei metingen verricht aan het spoor en de bodem. ProRail wil nauwkeurig in kaart krijgen welke krachten er op het spoor werken als er een trein passeert, en hoe de bodem daarop reageert. Door analyse van die gegevens hoopt Deltares verzakkingen in de toekomst te kunnen voorkomen.

De meeste spoorverzakkingen komen voor bij zogenoemde overgangsconstructies, daar waar het spoor aansluit op spoorwegovergangen, bruggen en viaducten. Doordat de bodem daar wegzakt ontstaat er – overdreven uitvergroot – een soort stoepje.

Ook de bodemgesteldheid is een belangrijke factor. Vooral bij slappere bodemsoorten, zoals veen en klei, treed het probleem op. Bij sterkere bodemsoorten als zand komen verzakkingen minder voor.

Volgens Deltares zijn er in Nederland ongeveer 8000 plekken die veel onderhoud vereisen. ProRail wil echter niet zeggen welke locaties dat zijn, om te voorkomen dat die ten onrechte als onveilig worden gezien.

Een spoorverzakking is millimeterwerk, aldus ProRail. De spoorbeheerder meet de positie van het spoor met speciale meettreinen, die met 40 kilometer per uur door het land rijden (zie kader). Als die een te grote afwijking vaststellen, betekent dat niet meteen dat er geen treinen meer kunnen rijden. De spoorbeheerder plant dan doorgaans een nachtelijke reparatie.

De metingen bij Gouda Goverwelle duren tot halverwege juni. Daarna kan pas naar een oplossing gezocht worden. Het duurt dus nog wel even voordat de 8000 risicoplekken onder handen genomen kunnen worden.

De vraag hoeveel last de treinreiziger van die invoering zal ondervinden, kan dus nog niet beantwoord worden. Een woordvoerder van ProRail wil wel alvast op de zaken vooruitlopen: „Als we een oplossing vinden, zal die geleidelijk worden ingevoerd. En meestal tegelijk met andere werkzaamheden, zodat de reiziger er geen extra last van heeft.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden