Verwarring over mistlichten

null Beeld

Weggebruikers moeten volgens de ANWB nog wennen aan de ongebruikelijk dichte mist die sinds een paar dagen over Nederland hangt. Vooral over het voeren van het mistlicht, sinds 1998 verplicht in nieuwe auto's, bestaat verwarring.

"Te weinig mensen maken er gebruik van omdat ze vrezen bekeurd te worden", zegt ANWB-woordvoerder Arnoud Broekhuis. Volgens hem nemen sommige weggebruikers het zekere voor het onzekere. De regel is nu eenmaal dat bij meer dan vijftig meter zicht het mislicht verboden is. De felle rode lamp, bijna altijd linksachter, zou met een remlicht verward kunnen worden. Vooral bij duurdere auto's, die vaak twee mistachterlichten hebben, kan dit effect gevaarlijk zijn. Worden automobilisten dan bekeurd als ze bij zestig meter zicht hun mistachterlicht aandoen? Nee, zegt Ron Looije, woordvoerder van Politie Nederland.

"Wij gaan echt niet met een meetlint kijken hoe groot de afstand is. Als het zicht prima is, en het mistlicht wordt gevoerd, dan waarschuwen we eerst. We voeren geen heksenjacht op dit soort dingen. Maar wanneer het zicht slecht is en mensen voeren géén mistlicht, dan krijgen ze absoluut een bon. We moeten wel een beetje handhaven natuurlijk."

Toch lijkt een extra lampje maar in beperkte mate het verschil te maken. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (Swov) wijst op verschillende studies met dezelfde conclusie. Niet de slechte zichtbaarheid, maar te hoge snelheid blijkt in 95 procent de oorzaak van ongevallen bij mist.

Gemiddeld komen er in Nederland per jaar twaalf mensen om het leven door een verkeersongeluk tijdens mist. Voldoende afstand houden is daarom cruciaal, zegt Broekhuis. "Er is alleen geen vaste regel voor. Het helpt wel wanneer mensen weten wat slecht zicht is. Als er lantaarnpalen staan, scheelt het om te weten dat die om de 25 meter geplaatst zijn. Staan die er niet? Dan kun je bij vijftig meter zicht hooguit nog drie auto's zien."

Veel overlast door mist

Veer loopt op strekdam
Het fietsvoetveer tussen Vlissingen en Breskens is gisteren in de mist op de strekdam in Vlissingen gelopen. Alle dertig mensen aan boord zijn in veiligheid gebracht. De Prins-Willem Alexander liep rond twee uur vast en werd een half uur later vlotgetrokken door een sleepbootje.

Vast op boorplatforms
Veel personeel van boorplatforms op de Noordzee zit vast omdat door de mist geen helikopters kunnen vliegen. Het gaat om zeker honderd medewerkers. Op de luchthaven in Den Helder zit personeel te wachten om naar de platforms te worden vervoerd. Hoewel er gevaren wordt, is er niet voor iedereen voldoende plek.

Helikopters aan de grond
De vier operationele traumahelikopters van de ANWB konden gisteren niet in actie komen door de mist. De helikopters, die in heel Nederland actief zijn, staan werkloos aan de grond. De Mobiele Medische Teams (MMT) die normaal op de heli's zitten, werden gisteren over de weg vervoerd om traumazorg te verlenen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden