VERWACHT TONEEL

Steeds vaker brengen toneelgezelschappen reprises van succesvolle voorstellingen. Zowel Jonge Wilden als Oude Meesters, nieuw Nederlands als rijp buitenlands repertoire trokken het afgelopen jaar veel publiek.

De Trust gaat van start met reprises van 'Friedrichswald' (naar Shakespeare's 'As you like it') en 'Overgewicht, onbelangrijk: Vormeloos' van Werner Schwab. Ook van deze tegendraadse jonge Oostenrijker is 'De Presidentes' (november) dat met 'Overgewicht ...' deel uitmaakt van Schwabs 'faecalien-tetralogie'. Volgend voorjaar hoopt De Trust deel 3 uit te brengen.

Toneelgroep Amsterdam, waar alleen 'zeker is dat niets zeker is', is de afgelopen jaren doorkneed geraakt in het omgooien van de plannen. Naast reprises van Ayckbourns 'Verre vrienden', 'Count your blessings' van Gerardjan Rijnders, David Storey's 'Mooi weer vandaag', 'Othello' van Shakespeare' en Sigrid Koetses solo 'Callas', vermeldt het repertoire o.a. het nieuwsgierigmakende 'Glenn' van David Young, over het muzikale genie Glenn Gould (november); 'Cocktail', Rijnders' New Age-relatiedrama naar T.S. Eliots 'The Cocktail Party' (november); een nieuw en oud koningsdrama, 'Elisabeth II' van Thomas Bernhard en 'Richard III' van Shakespeare (beide in februari), en een nieuwe Pinter, zijn eerste avondvullende toneelstuk sinds vijftien jaar: 'Moonlight' (april).

Ook bij Het Nationale Toneel staan vorsten op het repertoire: 'Koning Lear' van Shakespeare (oktober) en 'De Perzen' (april) van Aischylos, de verliezers-tragedie die tientallen jaren geleden voor het laatst in Nederland is opgevoerd. Verder nieuw en oud Nederlands werk: 'Duifje Klok' van Karst Woudstra (september) en de mega-produktie 'Kleine zielen', de bewerking die Ger Thijs maakte van de romancyclus van Couperus (december).

Toneelgroep De Appel begint met reprises van 'Groot en klein' van Botho Strauss en Lodewijk de Boers 'Het oordeel van Paris'. Verder zet de groep ook dit seizoen de Shakespeare-lijn voort, met de spirituele komedie 'Zoals het u lijkt' (oktober). Ibsens 'Spoken' (januari) en Schnitzlers 'De eenzame weg' (februari) zorgen voor de schaduwkanten.

Het Zuidelijk Toneel pakt de Eugene O'Neill-draad weer op met maar liefst twee stukken van hem: 'Een zweem van de poeet' (maart) en 'Rijekmanshuis' (juni). En ook hier weer Shakespeare, 'Hamlet' en 'Macbeth' (beide in september), met als luchtiger noot 'De bedelaarsopera' van John Gay (december) en Steven Berkoffs controversiele 'Decadence' (februari), eerder dit jaar met succes gespeeld door Het Nationale Toneel.

Geldgebrek dwingt Leonard Frank in zijn eerste seizoen als nieuwe artistiek leider van Theater van het Oosten tot twee grote en twee kleine zaalprodukties: Ibsens 'Een vijand van het volk' (oktober) en 'Lief zijn voor Sloane' van Joe Orton (maart); en de moderne komedie 'Lucht' van de debuterende Brit Ben Elton (december) en 'Comedie', een vroeg stuk van Frans Strijards (januari).

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden