Vertrouwen

Nu politiek en media bijna eensgezind over dominee Visser heenvallen met afkeurende oordelen over de bemiddeling bij verstrekking van heroïne aan enkele verslaafden in de Pauluskerk, wil het groot moderamen van de Centrale Kerkenraad van de hervormde gemeente van Rotterdam C. - de gemeente waaraan ds. Visser als predikant is verbonden - nadrukkelijk en in het openbaar zijn vertrouwen uitspreken in de zorgvuldige manier waarmee ds. Visser en zijn medewerkers op dit gebied gehandeld hebben. Het verwijt aan ds. Visser van te grote voortvarendheid in hulpverlening is merkwaardig in het licht van de politieke besluiteloosheid op het gebied van maatregelen ten dienste van verslaafden in crepeersituaties. Tijdig, adequaat en verantwoordelijk handelen mag gevraagd worden als het om het welzijn van mensen gaat.

Verzoening in Zuid-Afrika

Er wringt iets in het betoog dat de Zuid-Afrikaanse ambassadeur C. Niehaus in de Rode Hoed gehouden heeft over de rol van de kerken in zijn land inzake verzoening (Trouw, 24 september). Volgens hem hebben de kerken ten tijde van de apartheid een zeer kwalijke invloed uitgeoefend, terwijl er sinds de ontmanteling van dit racistisch systeem niets van hen uitgaat. Het lijkt mij niet aannemelijk, de invloed van de kerken zo alleen maar in het negatieve zich te zien uitwerken en het positieve enkel aan andere krachten toe te schrijven. Dat Joe Slovo in de positie was om goede ideeën aan te dragen voor een nieuwe ordening, wil ik graag geloven. Maar of de básis waarop die ideeën gerealiseerd konden worden ook door communisten en atheïsten gelegd is, mag men betwijfelen.

Het is het één of het ander. Of de kerken hebben werkelijk morele invloed gehad met hun onderbouwing van een fout systeem - maar dan moet er in de harten van theologen, kerkleiders en de met hen verbonden ministers in de blanke regering (lidmaten van de NG-kerk!) iets gebeurd zijn, toen er ineens een omslag plaatsvond en men bereid bleek om de macht met de zwarte meerderheid te gaan delen. Of de laatste ontwikkeling is puur een kwestie van politieke en economische noodzaak geweest. Maar dan moet men consequent zijn en ook de invloed van de kerk op de apartheid niet overschatten.

Dat de heer Niehaus als slachtoffer van een verstard bewind nog niet toe is aan vergeven, is te billijken. Maar in anti-apartheidspublicaties van instanties die hij nu afvalt (Wereldraad, Raad van Kerken) is talloze malen gewaarschuwd dat als het blanke regime zijn koers niet zou wijzigen, het in een verschrikkelijk bloedbad zou ten ondergaan. Dat dit niet gebeurd is, zie ik als de vrucht van de doorwerking van Gods woord in kerk en maatschappij, die ter elfder ure toch nog plaats mocht vinden.

Puttershoek ds. R. H. M. de Jonge

Rode Kruis (1)

Het Rode Kruis wil van zijn 'christelijk' kruis af, meldt Trouw op 24 september. Is het misschien mogelijk dat de christenen een nieuw logo gaan gebruiken? Het kruis, of beter gezegd de theologische ruzies over de kruisdood en de verzoeningsleer hebben al zoveel verdeeldheid onder de christenen gebracht, dat een logo gebaseerd op de woorden: 'Gij zult God liefhebben boven en de naaste als uzelf', zeer op z'n plaats zou zijn.

Maasland Adri Doelman-van Santen

Rode Kruis (2)

En hoe moet het dan met de naam van het Rode Kruis als men het logo gaat veranderen? Wordt het Rode Kruis dan de Rode Diamant, de Rode Zeshoek of de Rode Ruit? Mijn voorstel: laat het logo iets kantelen tot een maal-teken. Het Rode Kruis staat dan letterlijk met twee benen in de wereld en blijft als zodanig herkenbaar, en het Rode Kruis blijft gewoon het Rode Kruis.

Hoogvliet Margo van Boven

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden