Vertraging lijkt handelsmerk van Italiaanse treinfabrikant

Fyra-treintoestellen staan stil op het rangeerterrein Watergraafsmeer. De hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel rijdt voorlopig niet vanwege technische problemen. Beeld ANP

De reputatie van AnsaldoBreda is niet best. Het Italiaanse staatsbedrijf, gespecialiseerd in het bouwen van treinen en metrotreinen, staat erom bekend steevast te laat te leveren. Bovendien zijn er maar al te vaak technische problemen bij het materieel dat de fabriek in het Toscaanse Pistoia verlaat.

De problemen die Nederland en België nu ondervinden met de Fyra lijken erg op die waar Denemarken jarenlang mee kampte. De Deense treinmaatschappij DSB bestelde in 2002 83 hogesnelheidstreinen bij AnsaldoBreda, ter waarde van 700 miljoen euro. De treinen werden veel te laat geleverd en bleken ook nog eens allerlei technische mankementen te hebben, zoals deuren en remmen die niet goed werkten.

Schadevergoeding
Eind 2011 werden de treinen uit veiligheidsoverwegingen zelfs van het spoor gehaald: ze waren door rode lichten heen gereden. Pas een half jaar later mochten ze weer gaan rijden. Een gefrustreerde Deense minister van verkeer kondigde destijds aan dat hij het contract met de Italianen wilde verscheuren, en dat hij zijn geld terug wilde. Zo ver is het niet gekomen; AnsaldoBreda heeft na lang touwtrekken een schadevergoeding betaald. Ondertussen heeft de laatste Deense trein de fabriek in Pistoia nog steeds niet verlaten.

Veel problemen waren er ook in de Verenigde Staten, waar de treinfabrikant vooral metrotreinen-zonder-bestuurder afzet. Ook hier traden veel vertragingen bij de levering op. In Los Angeles moest zelfs ruim drie jaar worden gewacht. Ook waren de klachten over technische gebreken niet van de lucht.

Honderden miljoenen verlies
AnsaldoBreda bleef de afgelopen jaren wereldwijd klanten binnenhalen, maar kampte tegelijkertijd met een enorm gebrek aan organisatie. Vakbonden klaagden over een steeds wisselend management dat nooit eens met een goed industrieel plan kwam. Er werden honderden miljoenen verlies geleden. Het Deense debacle alleen al heeft het bedrijf ruim 100 miljoen gekost. Maar eigenaar Finmeccanica, een conglomeraat van Italiaanse bedrijven gespecialiseerd in defensie, ruimtevaart, energie en transport, en met de Italiaanse overheid als grootaandeelhouder, heeft AnsaldoBreda steeds overeind gehouden.

Vorig jaar stelde de regering van Mario Monti het bestaan van AnsaldoBreda zeker met de mededeling dat de treinenbouwer te belangrijk is voor Italië. Een nieuwe topman, Maurizio Manfellotto, wil saneren, de productiviteit verhogen en een buitenlandse partner vinden. Werk is er - ondanks de beroerde reputatie - voldoende. Zo wordt er onder meer een nieuwe hogesnelheidstrein, de Frecciarossa 1000, voor Italië gemaakt. De stad Miami heeft onlangs voor 225 miljoen euro aan treinstellen voor de metro besteld. Manfellotto voorspelde dat AnsaldoBreda dit jaar eindelijk winst zal maken. Maar de Italiaanse topman zei dit vóór de NS en de NMBS de Fyra stil hadden gezet en een schadeclaim aankondigden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden