'Vertel-militair' op bestelling om draagvlak te vergroten

Nieuw communicatieproject van de krijgsmacht leunt op persoonlijke verhalen

Ook de generaal vertelde gisteren zijn persoonlijke verhaal over zijn dagelijkse werk. Hoe hij een paar jaar geleden, op zijn allereerste dag als commandant in Uruzgan, te maken kreeg met een zelfmoordaanslag tegen zijn troepen. Over tegenslagen en over meevallers tijdens dat soort buitenlandse missies.

'De militair vertelt...', noemt defensie het gisteren gelanceerde communicatieproject waarin meer rechtstreeks contact met burgers wordt gezocht.

"Militairen zijn heel gewone mensen die een bijzonder beroep hebben gekozen. Dus hebben ze bijzondere persoonlijke verhalen", legt generaal Tom Middendorp uit. Met zijn eigen herinnering aan die eerste dag in Afghanistan bijt hij het spits af van. Vanaf een klein podium in het Nationaal Militair Museum op de voormalige vliegbasis Soesterberg, inmiddels als bevelhebber van de strijdkrachten.

De komende maanden volgen hier minstens zestig andere defensiemedewerkers, die stuk voor stuk voor publiek gaan praten over hun persoonlijke belevenissen in uniform. Doodgewoon hun persoonlijke verhaal vertellen.

Dat kan spannend zijn. Zoals wanneer marine-arts Astrid Coppens vertelt hoe ze meevloog in de reddingshelikopters boven de Noordzee. Of zoals sergeant Chris Muñoz van de explosievenopruimingsdienst uitlegt wat voor angstig gevoel het geeft om in een Bushmaster, een gepantserd voertuig, door de Afghaanse nacht te rijden en er een hoge dreiging van bermbommen voor je konvooi is doorgegeven. Muñoz: "Ik zie een jongetje langs de weg staan. Speelt hij met een steentje? Of heeft hij wat anders in zijn hand? Gelukkig, het blijkt een gewoon jongetje."

Het gaat niet alleen om de spannendste verhalen. Bij defensie bedachten ze: het is misschien een goed idee om ook eens op een andere manier te communiceren over het werk in de krijgsmacht.

Veel details over de defensiewereld bereiken het grote publiek niet. Iedereen ziet wel de politie op straat aan het werk. Maar bij defensie kan het publiek nu eenmaal niet mee op buitenlandse missies.

De militairen gaan er niet alleen in het museum, maar ook elders in het land over praten. Uit de pool van zestig vertellers kunnen ook militairen worden 'besteld' door clubs en verenigingen die belangstelling hebben voor veiligheidsvraagstukken of die gewoon meer willen weten over defensiewerk.

Defensie is erg gebaat bij dit soort mond-tot-mondreclame. Een groot publiek draagvlak is belangrijk voor de toekomst van de krijgsmacht. Generaal Middendorp hamert er telkens op dat daar bezuinigingen moeten worden teruggedraaid en nieuwe investeringen noodzakelijk zijn.

Komen de vertellers van defensie dan niet met al te mooie draagvlakverhogende propagandaverhalen, die het beleid ondersteunen? Directeur communicatie Wim Kok ontkent dat stellig: "Nee, we willen geen slogans, geen gelikte verhalen. Dit is allemaal waargebeurd. En alle militairen laten we vrij om hun eigen verhaal te vertellen."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden