Vertegenwoordigers moderne dans stemmen in met platform-model

AMSTERDAM - Het voorstel van de danscommissie van de Raad voor de Kunst om de moderne dans in een platformachtige constructie te bundelen, blijkt kans van slagen te hebben.

Onder artistieke leiding van Beppie Blankert en met een artistieke raad van Helga Langen, Haryono Roebana, Suzy Blok, Wim Kannekens en Beppie Blankert zelf zal per 1 januari 1993 het plan, waarvoor 1,4 miljoen is uitgetrokken, invulling krijgen. Na meerdere vergaderrondes onder informateur Henk Scholte (theaterdirecteur te Terneuzen) blijken voornoemde betrokkenen bereid een flinke scheut water in hun wijn toe te laten. Het drukmiddel van de Raad heeft gewerkt.

Riepen Wim Kannekens en Beppie Blankert nog geen drie weken terug tijdens een druk bezochte bijeenkomst in Felix Meritis dat de dansers hun voeten tot zwaarden moeten smeden om zich tegen ht plan te verzetten en dat de commissieleden van de Raad op conservatie in plaats van progressie uit zijn, in de volgende bijeenkomst, komende zondag in Felix Meritis, hebben zij zich te verantwoorden voor hun draai.

Scholten constateerde dat er twee opties voor samenwerking waren: een op basis van artistieke affiniteit en een op basis van facilitaire voorzieningen. Bij navraag bleek dat bij de tweede optie de meeste voorstanders (onder wie de Nieuwe Dansgroep en Dansproduktie) direct grote problemen voorzagen. Dus koos Scholten voor de eerste optie, daarmee dichtbij de Dansersstudioplannen van Beppie Blankert uitkomend.

De grootste draai heeft vooral Wim Kannekens, als representant van Coup d'Amour, gemaakt. Riep hij op de minister te vragen om als schoolhoofd in te grijpen en de Raad voor de Kunst het huiswerk over te laten doen, nu presenteert hij zich als artistiek raadslid van dit vermaledijde voorstel.

Pas over enkele dagen komt de reactie van de Raad voor de Kunst op het rapport van informateur Scholten vrij, waarin hij nader toelicht hoe de leiding en artistieke raad moeten functioneren. In de laatste ronde-tafel-gesprekken die hij afgelopen maandag met de toekomstig leidster en haar artistieke raad had, is nog niet helemaal duidelijk in hoeverre Suzy Blok (samen met Christopher Steel Stichting Sartori vormend) bereid is hierin mee te gaan. Haryono Roebana (Stichting Date), die eerder een brief ondertekende namens jonge choreografen met vraagtekens over Blankerts Dansersstudio, kan zich wel in de nieuwe constructie vinden.

Kortom: de Raad voor de Kunst kan tevreden zijn, al zullen komende zondag Steve Austen, Jan Kassies, Ger Timmers en de voorzitter van de Vpro nogmaals benadrukken hoe anders in de danssector beleid wordt gemaakt dan in de sectoren toneel en muziek. De kernraad heeft in deze kwestie het 'betuttelende' voorstel van de commissie-dans overgenomen en een nieuwe structuur aangedragen waarin een nieuwe generatie choreografen met twaalf gegarandeerde fulltime arbeidsplaatsen aan de slag kan. Alle overige meerjarige subsidieverzoeken uit deze sector worden doorverwezen naar de commissie-projectsubsidies.

Bittere pil

Dat is met name voor Knoops en Van Dillen een bittere pil. Maar zeker ook voor Truus Bronkhorst, die algemeen als te uniek wordt beschouwd om aan dit wankele evenwicht van andermans krachten deel te nemen. Zowel Blankert als haar raad realiseren zich dat de financiering van deze Dansersstudio in gewijzigde vorm niet het einde van Van Dillens en Knoops choreografische activiteiten mag betekenen. In principe passen zij niet in hun artistieke beleid, maar dat betekent niet dat zij niet de helpende hand moeten krijgen. Blankert: "In Nederland mogen kunstenaars die zoveel gedaan hebben, niet afgedankt worden."

Ondertussen is de dansgroep Djazzex tot een ludieke protestactie overgegaan, door per post dozen luchtballonnen te verzenden met het opschrift dat deze jazz-dansgroep niet van lucht kan leven. De groep is na negen jaar toegelaten tot de status 'meerjarig gesubsidieerden', maar kreeg geen cent extra en moet het nog steeds met vier ton (gelijk bedrag als hun projectsubsidie) stellen. Djazzex is bang - niet ten onrechte - dat in het rumoer over het moderne dansplatform en de acht ton mindering op Het Nationale Ballet, het dichtknijpen van hun zuurstofslang geen aandacht meer krijgt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden