Verstoten bankklant kan naar AH

In een tijd waar grootbanken marginale rekeninghouders liever links laten liggen, heeft Albert Heijn de kleine spaarder ontdekt. Vanaf volgende maand kunnen AH-klanten kleine bedragen sparen én opnemen bij de kassa van de supermarkt.

Het hing al lange tijd in de lucht, het initiatief van Albert Heijn in samenwerking met Aegon. Maar pas eergisteren kondigden de twee grootmachten de lancering aan van een eenvoudige spaarrekening voor de 'dubbeltjes en kwartjes' van Albert Heijns vaste klanten. Deze harde kern van Albert Heijn, zo'n 3,7 miljoen mensen, mag statiegeld, bonuskorting en wisselgeld bij de dagelijkse boodschappen automatisch bij de kassa op een spaarrekening zetten. Met de bonuskaart kunnen de klanten ook extra stortingen doen (maximaal 350 gulden) en geld opnemen (maximaal 150 gulden per dag) bij de 650 filialen.

Zo wordt Albert Heijn naast supermarkt eigenlijk een beetje een ouderwetse bankier, waar eenvoudige spaarders wel welkom zijn en menselijk contact nog mogelijk is.

Wie tegenwoordig naar de bank gaat en minder dan 1000 gulden wil opnemen, heeft grote kans bot te vangen bij de balie en verwezen te worden naar de geldautomaat. Vervelend voor bijvoorbeeld oudere mensen, die van pinnen weinig moeten hebben en graag nog een praatje maken met bankmedewerkers.

,,Wie heeft er nou toch de gore moed om binnen een bedrijf, dat ontploft van de winst, het meest normale contact te schrappen'', vroeg een verontwaardigde Youp van 't Hek zich vorige maand af in zijn zaterdagcolumn in NRC Handelsblad. De cabaratier haalde -naar aanleiding van de eerdergenoemde 'pin-oekaze'- uit naar ABN Amro, en in het kielzog van die bank ook naar ING en Rabo.

Tegenwoordig beknibbelen de grootbanken op hun kleine rekeninghouders. Cliënten die bij wijze van spreken minder dan 100 gulden op hun rekening hebben en die verder weinig doen bij hun bank, zijn de financiële grootmachten liever kwijt dan rijk. Daarnaast hebben alle grote banken de afgelopen jaren alleen maar vestigingen gesloten. Het kleine bankfiliaal op de hoek van de straat behoort steeds meer tot het verleden.

Het meest duidelijk was Postbank vorig jaar. De dochter van ING liet in juni weten af te willen van zijn kleine rekeninghouders, zo'n half miljoen, als zij binnen een bepaalde tijd niet een hoger 'rendement' zouden opleveren. Enkel een spaarrekening is niet meer genoeg.

Een cliënt moet ook andere producten (bijvoorbeeld verzekeringen en hypotheken) afnemen, anders is hij of zij niet interessant meer.

Inmiddels hebben veel Postbankrekeninghouders met kleine saldi al een 'afscheidsbrief' ontvangen van de bank.

Natuurlijk willen Albert Heijn en Aegon ook geld verdienen met hun spaarproduct. Hun samenwerkingsverband, AH Geldzaken, geeft de spaarder 2 procent rente ('Erg laag', aldus de consumentenbond) op bedragen tot 990 gulden en 4,25 procent er boven. De opbrengsten verdelen de twee partijen onder elkaar.

Het spaargeld dat wordt binnengehaald, zal Albert Heijn waarschijnlijk wegzetten in de markt tegen hogere rentes. Zo verdient de detaillist met gewoon klassiek bankieren wat bij.

Aegon, die in dit project de benodigde bankvergunning bezit, heeft in één klap zijn distributienetwerk (de verzekeraar werkt met tussenpersonen) met honderden filialen uitgebreid. Na het spaarbankboekje gaat Aegon straks wellicht ook verzekeringen via de Albert Heijn-kassa verkopen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden