Verstoppertje voor gevorderden Verstoppertje spelen voor gevorderden

Inbreken in het postkantoor van Enschede of een overvaller neerschieten op de Groningse Vismarkt: het kan allemaal in het nieuwe spel The Target, in België al een geweldige hit.

Aan de voet van de Domtoren wordt op klaarlichte dag een toerist bedwelmd met chloroform en in de achterbak van een klaarstaande auto gelegd. Tientallen mensen wandelen langs de plaats delict, maar niemand grijpt in. De boef kan ongestoord zijn weg vervolgen, met een mes en dynamiet is hij al op weg naar de volgende misdaad.

Het lijkt misschien het begin van een slechte detective, maar het kan gebeuren in het nieuwe spel The Target. Dit interactieve spel wordt vanaf deze week gespeeld in verschillende Nederlandse steden. De citygame werd ontwikkeld door de Vlaamse Kristof van den Branden, die het spel dit voorjaar in België introduceerde.

„The Target is een geschifte mix tussen virtualiteit en realiteit”, zegt Michiel van Eunen van Livingstory. Het spel is gebouwd rondom het gebruik van GPS, dat ingebouwd is op de mobiele telefoons die de spelers meekrijgen. „De teams kunnen elkaar hiermee in de gaten houden en zo hun tactiek bepalen”, legt Van Eunen uit. Maar met de telefoon kunnen ook objecten worden opgepakt, misdrijven worden gepleegd of zelfs kogels worden afgevuurd. En dat allemaal in de binnenstad, waar de deelnemers gewoon tussen het winkelpubliek spelen.

Het doel van het spel is simpel; verschillende politieteams moeten de boef zien te pakken, terwijl deze slechterik juist alles moet doen om uit de handen van de smerissen te blijven. Ondertussen kan hij geld verdienen door misdaden te plegen. The Target kan gespeeld worden met 4 tot 12 personen. Naarmate er meer mensen meespelen, worden er teams gemaakt van maximaal drie personen. Het spel is afgelopen als de boef is neergeschoten, of als hij 1 miljoen heeft verdiend of als de twee uur speeltijd is verstreken.

Iedere speler krijgt een plattegrond van het spelgebied, dat ongeveer één vierkante kilometer beslaat. Op de kaart staan verschillende objecten afgebeeld die de boef kan pakken en vervolgens kan gebruiken om misdaden te plegen, virtueel welteverstaan. Ook de tien locaties van de mogelijke misdrijven liggen al vast, met daarbij de objecten die nodig zijn om de misdaad te plegen. Ook de beloning die de boef ontvangt als een misdrijf gepleegd wordt, staat al vast.

Michiel van Eunen: „Het spel begint als de gangster een goede positie heeft gekozen. Op dat moment mogen ook de politieteams de stad in. De locatie van de boef verschijnt iedere zes minuten in beeld. Ook als de slechterik ergens een object heeft opgepakt of een misdaad heeft gepleegd, krijgen de politieteams hier meteen een melding van.”

Het is verstoppertje spelen voor gevorderden. Om de politie op een dwaalspoor te brengen krijgt de boef beschikking over verschillende handige items. Zo kan er een mijn gelegd worden, die het eerste team dat er virtueel overheen loopt, opblaast. Ook kan de stoorzender worden ingezet, waardoor de politie vijf minuten lang geen informatie krijgt over de locatie van de boef. Het kogelvrije vest beschermt de misdadiger tegen één kogel.

Van den Branden: „Maar de spelers gaan dus niet met neppistooltjes door de stad lopen. Alle voorwerpen zijn virtueel, dus ook de kogels.” Politie en misdadiger beschikken over drie kogels. Als de politie de boef doodschiet, is het spel afgelopen. Wordt de politie neergeschoten, dan kan deze gereanimeerd worden bij het hoofdkwartier. Raak schieten kan alleen als het andere team zich binnen een straal van twintig meter bevindt.

„De radarbalk is het handigste hulpmiddel dat de teams tot hun beschikking hebben”, legt Van Eunen uit. „Hierop verschijnt het politieteam als het zich binnen een straal van 200 meter van de boef bevindt en de spelers kunnen erop aflezen hoe ver zij nog van elkaar verwijderd zijn. Ook kan erop worden afgelezen of de deelnemers zich naar elkaar toe of juist van elkaar af bewegen.”

Om het spel te winnen, kunnen deelnemers ook hulp vragen aan voorbijgangers. Bijvoorbeeld door te vragen of zij een groepje met een mobiele telefoon hebben zien rennen. Deelnemers kunnen ook achter op de fiets springen of een stukje met de bus reizen om snel op een andere locatie te komen.

„Creatieve oplossingen zijn toegestaan”, legt Van den Branden uit, „zolang de spelers maar binnen het bereik van de satelliet blijven. Schuilen in een winkelcentrum of in de metro is dus niet toegestaan. En slimmeriken die de telefoon uitzetten, maken ook geen kans op de overwinning.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden